Live in Parijs 2012: Jaguar F-type

Jaguar F-type

Jaguar lanceert op het salon van Parijs een model dat de strijd moet gaan aanbinden met klassiekers als pakweg de Porsche 911 en Aston Martin V8 Vantage.

Een open tweezitter die een en al sportiviteit uitademt. De aangekondigde aanwezigheid van retroqueen Lana Del Rey moesten we jammer genoeg missen, maar het knappe design van deze nieuwe F-Type maakte dat gelukkig helemaal goed.

Moderne technologie in combinatie met enkele knappe retrospectieve verwijzingen in de rijke geschiedenis van dit Britse merk. Dit is dé moderne opvolger voor de iconische E-type als we Ian Callum, design director van het merk, mogen geloven. De lange motorkap en het korte achtersteven benadrukken de pure sportieve ambities.

Het motorenpalet is up to date maar weet wel dat Jaguar hier nog de traditie hoog tracht te houden om enkele zes- en achtcilinder motoren aan te bieden. Voorlopig is er nog geen sprake van de invoering van een viercilinder benzinemotor en is er ook nog geen sprake van een mogelijke hybride of dieselvariant. De instapmotor voor de F-type is een 3.0-liter grote Supercharged V6. Goed voor 340pk en 450Nm aan koppel. Daarmee sprintje in 5,1 seconden naar de 100km/h en ligt de topsnelheid op 260km/h. Dezelfde motor zal eveneens beschikbaar zijn met een naar 380pk opgeschroefd vermogen en een koppel van 460Nm. Deze motorvariant zal door het leven gaan als F-type S en doet 0,2 seconden beter op de sprint naar 100km/h. De krachtigste F-type krijgt een 5.0-liter V8 onder de kap met 495pk en 625Nm aan koppel. Op papier is dat goed voor een 0-100 tijd van 4,3 seconden en een topsnelheid van net 300km/h.

De effectieve lancering van de F-type staat op de agenda voor het voorjaar van 2013. Hierover volgt vermoedelijk nog meer info in de loop van de komende maanden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
TdM 13:30
afbeelding van TdM

Verdorie I like! Zeer mooi design! Laten we hopen dat hij niet de betrouwbaarheid heeft van een jaguar!

Wim 13:31
afbeelding van Wim

mag er best zijn, maar beetje overdesign, hoeveel koeling heb je nodig? :)

Kurt 14:19
afbeelding van Kurt

De achterkant is erg knap, maar past deze bij zo'n klassieke neus? Goed, ze hebben er wat luchthappers bijgetekend en een ledstrook in de koplampen, maar het blijft nogal klassiek vanvoor...

duckje 16:31
afbeelding van duckje

mijn kont van het jaar. ergens zie ik er een beetje de legendarische e-type in en toch is het niet zo retro.

Mesoerrie 18:04
afbeelding van Mesoerrie

zeer mooi!
versie met 2 dubbele uitlaten is wel knapper dan de dubbele centrale uitlaat, al zal dat ook de (dure) V8 zijn neem ik aan?

en enkel beschikbaar met flipperautomaat zeker?

TdM 12:54
afbeelding van TdM

Meer koeling meer beter toch? ;) alles kan dan nog verder tot de limiet geduwd worden

Pieter A. 19:59
afbeelding van Pieter A.

Super dik. Daar zijn ze bij Jaguar en Land Rover goed in, in het onderscheiden van hun modellen. Een model onder de XK positioneren, die baseren op de E-type en alsnog met een complete verrassing uitpakken... ze hebben het niet van de Duitsers geleerd, me dunkt

Mesoerrie 20:45
afbeelding van Mesoerrie

trouwens goede configurator.
kun je je toch even mee bezig houden :p

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws