Hyundai iX35 wint FuturAuto 2013 Innovatieprijs

Hyundai iX35 wint FuturAuto 2013 Innovatieprijs

Voor de 12de keer op rij heeft de Unie van Journalisten van de Belgische Automobielpers (UJBA) naar aanleiding van het Brusselse autosalon haar jaarlijkse innovatieprijs FuturAuto uitgereikt. Laureaat 2013 werd de Hyundai ix35 FCEV, de eerste brandstofcelwagen, gevoed met waterstof, die in massaproductie gaat.

De trofee bekroont een technologische innovatie op het gebied van veiligheid, milieuvriendelijkheid, comfort, mechaniek, economie, industrie, verkeer... Elk domein dat van ver of dichtbij aanleunt bij de sector kan in aanmerking komen. Uit een long list van 16 kandidaten hebben de professionele autojournalisten van de vereniging uiteindelijk vijf genomineerden geselecteerd: de Hyundai ix35 FCEV brandstofcelwagen, de Volvo V40 met de eerste voetgangersairbag ter wereld, de stabiliteitscontrole voor motoren (MSC) van Bosch naar analogie met ESC in auto’s, de Mercedes Actros die als eerste vrachtwagen autonoom een noodstop kan uitvoeren om aanrijdingen te vermijden en het regeneratieve remsysteem van Mazda, i-ELOOP, dat een uniek systeem van brandstofbesparing en vermindering van CO2-uitstoot voorstelt.

Hyundai iX35 wint FuturAuto 2013 Innovatieprijs

De Hyundai ix35 FCEV haalde het met vrij ruime voorsprong op de andere genomineerden omwille van de brandstofceltechnologie die voor het eerst in massaproductie genomen wordt. Bij deze technologie wordt waterstof in de brandstofcel omgezet in elektrische energie, die de elektromotor van de wagen aandrijft. Bij dat proces wordt enkel zuiver water als bijproduct gegenereerd en geen enkele schadelijke uitstoot. Algemeen wordt aangenomen dat waterstof voor de auto een van de meest beloftevolle energiebronnen van de toekomst wordt, naast volledig elektrische auto’s op batterijen en (andere) hybride wagens.

Vorig jaar won de Renault Fluence Z.E. deze prijs.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Jef raus 08:33
afbeelding van Jef raus

Het is voor de hand liggend dat waterstof de brandstof voor de toekomst is. De overheid zou verder onderzoek naar de practische haalbaarheid meer moeten promoten. De waterstof brandcel was dan nog een Vlaamse ontwikkeling. Een gemiste kans?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws