Qoros neemt drie nieuwe modellen mee naar Genève

GQ3 Qoros

Het nieuwe Qoros zal maar liefst drie wagens presenteren op het autosalon van Genève. Qoros is recent ontstaan door een joint venture tussen het Chinese Chery Automobile en holding Israel Corporation.

De Qoros GQ3 sedan zal als eerste het daglicht zien gevolgd door een break en een crossover, allen gebaseerd op hetzelfde platform. Bij alle drie de modellen is er naast een viercilinder ook keuze tussen een driepitter en een hybride aandrijflijn. Al het ontwikkelingswerk heeft Qoros op een slimme wijze laten uitvoeren door andere bedrijven zoals het Oostenrijkse Magna Steyr.

Met een wielbasis van 2690 mm en een lengte van 4,6 meter zit de GQ3 sedan op dezelfde plaats als de Volkswagen Jetta. De voornaamste doelgroep van Qoros zijn jonge werkende mensen tussen 25 en 35 jaar oud, een markt die goed is voor 7 miljoen wagens per jaar in China. De wagens zullen worden geëxporteerd maar de Verenigde Staten en rechtsgestuurde versies staan voorlopig nog niet op de planning.

Qoros heeft alvast een leiderschap dat op zijn minst bekend is met de auto-industrie. Zo komt er een nieuwe fabriek zo'n 150 km ten noorden van Shanghai die onder leiding komt te staan van een ex-BMW baas en zetelen ook ex-bazen van Jaguar, Land Rover, Volvo, BMW & Saab in hun management team. Aan het hoofd van de designafdeling staat zelfs Gert Hildebrand die vroeger het ontwerp bij BMW Mini leidde.

Qoros zou tijdens hun eerste twee jaar niet minder dan 150.000 wagens per jaar willen verkopen. De nieuwe fabriek dichtbij Shanghai zou op volle capaciteit 250.000 wagens per jaar kunnen leveren en Qoros denkt er ook aan om dit uiteindelijk op te trekken naar 450.000.

De GQ3 break is ontworpen met Europa in het achterhoofd. Hij krijgt dezelfde styling mee als de GQ3 sedan maar met een kofferruimte van 500 liter in de plaats van 450. Qoros wil op al hun modellen de volledige vijf sterren halen bij EuroNCAP crashtesten.

Het Chinese merk zal ook een GQ3 crossover meenemen naar het gerenommeerde autosalon van Genève. Deze crossover krijgt een meer gestyleerd setje bumpers en de bestuurder zal hier 80 mm hoger in zitten dan in de break en sedan versies.

Het merk pakt initieel uit met vier motoren: vier op benzine en één hybride. De 1.6 viercilinder zal beschikbaar zijn met en zonder turbo, respectievelijk 160 en 125 pk sterk. Er zal ook een 1.2 en een 1.4 driecilinder beschikbaar zijn, beiden met een turbo. Deze driepitters zullen ook respectievelijk 125 en 160 pk voortbrengen.

De hybride versie krijgt de 1.2 driepitter met 125 pk op de voorwielen en een 70 pk sterke elektromotor op de achterwielen, volgens Qoros goed voor een sprintcijfer van onder de 7 seconden. De wagen zou 5 kilometer puur elektrisch kunnen rijden en een gecombineerd verbruik van 4,16 l/100km kunnen voorleggen.

Alle Europese versies krijgen een start-stop systeem mee en er is keuze tussen een manuele zesbak of een automaat met zeven versnellingen en een dubbele ontkoppeling. Dieselmotoren staan voorlopig nog niet op de planning en hangen af van het succes van het merk in Europa.

Elke wagen krijgt een smartphone dock mee en een 8 inch touchscreen. Eerder sloot Qoros al een partnership af met software gigant Microsoft. Wij zijn alvast benieuwd of het Chinese merk potten kan breken op onze Europese markt.

Auteur: Auteur: Nathan
Reacties: 5 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
duckje 12:36
afbeelding van duckje

dappere chinezen, maar ik betwijfel of ze succes zullen hebben zonder dieselmotoren. ze lopen zomaar even 50% van de europese markt mis...
en een 1.4 driecilinder heb ik ook nog maar weinig gezien, maar swat.
de SUV vind ik nog wel een kloek ding, maar de sedan en stationwagen zijn te lelijk bekeken aan de achterkant.

ik betwijfel ten zeerste of ze aan 450000 stuks komen.

Rob 18:34
afbeelding van Rob

Nette wagens, zeker niet slecht. Alleen het interieur komt een beetje verouderd over.
Maar als de techniek naar behoren is, gaat het wel goed komen met Qoros. Ook in Europa.

Yvesw 18:37
afbeelding van Yvesw

Ze hebben al wel plaats om je iPhoniaans toestel kwijt te kunnen, daar kunnen sommige merken nog iets van leren... Ik ben trouwens ook benieuwd wat Qoros er van gaat brengen :-)

Rob 22:38
afbeelding van Rob

Op zich wel goed dat ze nagedacht hebben over een fatsoenlijke smartphone integratie, maar of de plek nu zo praktisch is... Zo vlak achter de versnellingspook...
Maar ik ben best enthousiast. De wagens zien er gewoon goed uit. Niet heel spannend, maar gewoon netjes, strak en een redelijk eigen gezicht.

B4 20:04
afbeelding van B4

Alle begin is moeilijk, maar Qoros maakt er precies wel werk van

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws