Dit is waarom de Thunder Power Sedan een Tesla-killer is

thunderpower-sedan-iaa_01

Vergeet alle elektrische modellen van Porsche en Audi, zoek je echt een - nieuwe - rivaal voor de Tesla Model S, dan moet je naar de Thunder Power Sedan kijken. Zeker als je weet dat één van de ingenieurs erachter meegewerkt heeft aan de Bugatti Veyron.

Thunder Power ontwikkelt al sinds 1987 (toen nog onder de naam Motomax) technologische producten voor machines en elektrische voertuigen. Met het succes in Silicon Valley (lees: Tesla) vond het merk de tijd rijp om zelf met een wagen op de proppen te komen. Die gaat door het levens als Thunder Power Sedan en krijgt invloeden van over heel de wereld.

Zo werd de wagen getekend door niemand minder dan het Italiaanse designhuis Zagato. Pensstrepen die hun doel niet gemist hebben want zeker in race-trim ziet de TP Sedan er geweldig bruut uit. Met heftig spoilerwerk, een grille waar Audi jaloers op zou zijn en fraaie lijnen. Het productiemodel zal natuurlijk een stuk braver door het leven gaan, maar bij Thunder Power wisten ze alvast te zeggen dat we ons aan de gekste dingen kunnen verwachten.

thunderpower-sedan-iaa

Met Bugatti-kracht

Dan hadden ze het niet alleen over het design maar ook over de performance van de wagen. Aandrijving is uiteraard elektrisch en pakt uit met 430 pk, een sprint naar de honderd in minder dan 5 seconden en een (gelimiteerde) topsnelheid van 250 km/u. Rij je dat laatste, dan zal je wel moeilijkheden hebben om de opgegeven range van 650 kilometer te halen.

'Nog niet snel genoeg', weten ze ons bij Thunder Power te vertellen. 'Als je weet dat het hoofd van de technische afdeling bij Thunder Power destijds mee de Bugatti Veyron heeft ontwikkeld, dan kan je er prat op gaan dat er meer valt uit te halen. Tien jaar geleden konden ze met een verbrandingsmotor 1.000 pk opwekken, je kan je niet inbeelden wat er tegenwoordig uit een elektromotor valt te halen...'

2017

Stoere toekomstpraat natuurlijk. Want eerst zullen ze de wagen aan de man moeten krijgen. Dat zou in Europa begin 2017 zijn in een gelimiteerde oplage van zo'n 2.000 stuks. Daarna trekken de jongens van het Duits-Thais bedrijf richting China om daar de massaproductie te starten.

thunderpower-sedan-iaa

Net zoals de auto staat de prijs daarbij nog niet helemaal vast. Werd er initieel nog 55.000 euro gecommuniceerd, dan spreken ze nu al van een prijs van 65.000 euro. Goed, nog steeds minder dan een Tesla Model S natuurlijk maar 2017 is nog een 'end weg. Ons geloof heb je alvast Thunder Power.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie