Mortsel en Aalst zijn drukste gemeenten van Vlaanderen

De tag 'fun' is hier niet helemaal op zijn plaats, zeker niet voor de mensen die dagelijks in Mortsel of Aalst moeten zijn. Een steekproef van het Radio1-programma Peeters & Pichal wees namelijk uit dat dat de gemeenten zijn waar het drukste verkeer is. De maatstaf is daarbij de traagheidsindex, een systeem waarbij B-mobile de snelheid van het verkeer meet. Bedraagt die minder dan 60 procent van de maximaal toegelaten snelheid, dan spreekt men van vertraagd verkeer.

In Mortsel en Aalst is dat 12 procent van de gemeten tijd het geval. Ook de luisteraars mochten gemeentes tippen, Mortsel werd ook door hen het meest genoemd.

De metingen werden vorige week maandag, dinsdag en donderdag uitgevoerd, tussen 6 en 22u. In het weekend vond de meting plaats op zaterdag.Voor de metingen werden enkel de onderliggende wegen opgenomen, de snelwegen werden dus niet meegerekend. Toch blijkt dat gemeenten dicht bij een snelweg erg gevoelig zijn voor spits-effecten.

In Mortsel is het overigens de hele tijd druk, terwijl in Aalst en Zaventem vooral 's avonds traag verkeer is op meer dan één derde van de wegen.

DE RESULTATEN

Weekanalyse

Mortsel (traagheidsindex 12,3%)
Aalst (12,1%)
Eeklo (9,2%)
Zaventem (7,6%)
Halle en Machelen (7,5%)

Weekendanalyse (zaterdag)

Aalst (7,94%)
Mortsel (7,2%)
Eeklo (6,04%)
Deinze (5,56%)
Schilde (4,26%)

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Wim 11:32
afbeelding van Wim

Naar Mortsel gaan de slechte wagens als ze sterven... automotive hell

Sven 11:40
afbeelding van Sven

er bestaat zelfs een liedje over, 'De ondoordringbaarheid van Mortsel': http://youtu.be/bSNf3JfFl34

Waxweazel 12:54
afbeelding van Waxweazel

Dat van Aalst kan ik bevestigen, en ik neem dan nog enkel de buitenring van Aalst :p

Anonieme gebruiker 13:14
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ze zijn zeker nog niet in Aalst geweest 's morgens, tussen 07:30 tot een uur of 10 kan het daar echt druk zijn, zelf om 14u is het soms echt druk.

tim 13:56
afbeelding van tim

waarom verschiet ik er niet van, ik woon in mortsel een pak enkel de auto als het echt nodig is. Mortsel is gewoon een ramp een zolang de werken daar bezig zijn zal het niet verbeteren .

XC 70 20:02
afbeelding van XC 70

niet moeilijk dat Mortsel de traagste is , dank zij miss "groen" Pira die van alle 2-rijbaan wegen naar 1 baan wegen is gegaan
nu de hele dag aanschuiven ( veel Co2 ) i.p.v. vlotte doorstroming zoals vroeger
ik moet er dagelijks 2 x door

Pieter A. 20:57
afbeelding van Pieter A.

@XC 70: ik rij er ook alle dagen door, maar vergeet niet dat vele zaken op het niveau van de provincies worden beslist, en dus niet persé alleen Pira er voor mag opdraaien. Ze zal er op x-aantal zaken wel voor iets tussen zitten, maar zaken als bijvoorbeeld de tramsporen, zijn volgens mij buiten haar bevoegdheid en komen van bovenaf.

Sven 22:43
afbeelding van Sven

Ik geloof niet dat zoiets zonder inspraak van schepencollege of burgemeester gebeurt. Check eveneens de site even: http://www.ingridpira.be/index.php?option=com_content&task=view&id=70&It...

De busbaan is één ding, dat veel toegangswegen van vier naar twee rijvakken worden teruggebracht, zonder een alternatieve omlegging te bieden is een ander ding. http://www.kuleuven.be/traffic/dwn/nieuwsblad_mortsel.pdf
De wagens blijven langs daar rijden omdat er geen snellere verbinding is tussen pakweg Lier en Antwerpen. pak je gps of google maps en dat ding vertelt je om langs daar te rijden als 'snelste route'-weliswaar zonder rekening met de files te houden. Ik zou zelf niet weten hoe ik eenvoudig naar Antwerpen rij vanuit (om een voorbeeld te nemen) Boechout, zonder over Mortsel te rijden.
Als fietser heb ik er weinig last van, ik geniet er elke keer van dat ik langs de auto's door kan rijden.

Anderzijds, ik wil de ongevallenstatistieken wel eens zien in die drukke gemeenten, benieuwd of die hoger dan wel lager liggen dan in rustiger gemeenten.

B4 23:36
afbeelding van B4

Vanuit Boechout kan je ook naar Antwerpen rijden via Borsbeek, maar dan sta je stil in De Robianostraat. Voor Mortsel zelf is er niet echt een alternatief en dat zorgt dat al het verkeer nog steeds dwars door het centrum moet.

berre 13:03
afbeelding van berre

Ik doe al 10 jaar centrum Brussel voor mijn werk maar woon in Aalst en ik kan u zeggen dat ik meer file doe in Aalst dan in Brussel...

Elke aanpassing die ze daar maken aan het verkeersplan veroorzaakt files, nul komma nul inzicht, behalve voor hun snelheidscontroles, daar zijn ze wel sterk in.

enkele vb:
- Leopoldlaan richting krijspunt OLV van 2 rijvakken naar 1 om dan uiteindelijk terug naar 2 te gaan, nutteloos file genereren
- Aan kruispunt OLV zelf hebben ze de korte doorsteek van Albrechtlaan naar Moorselbaan ook eenrichting gemaakt waardoor de mensen die naar de Moorselbaan moeten verplicht zijn aan te schuiven voor de lichten
- rondpunt heilig hartlaan (thv verbrandhofstraat) veroorzaakt ook meer file dan dat het ooit opgelost heeft
- enz enz enz

ik kan zeggen dat het voor fietsers in aalst levensgevaarlijk geworden is omdat automobilisten gewoon gestressed zijn in het verkeer door alle gewijzigde verkeerssituaties! Rond punt "den haring" is als fietser een ideale plaats om uw levensverzekering te laten uitbetalen.

Ze slagen er ook in om allerhande wegenwerken te laten samenvallen waardoor het verkeer pas echt in de knoop geraakt.

Uw reactie