30ste verjaardag van Ferrari 288 GTO is belangrijker dan je denkt

ferrari-288-gto_01

Ferrari heeft klinkende namen in haar gamma zoals de 250 GTO, F40 en Enzo. De 288 GTO is zowat het vergeten jongetje in de club. Al had Ferrari misschien nooit zo tot de verbeelding gesproken als er geen 288 GTO was. Een eerbetoon.

We spreken begin jaren tachtig. De Groep B-rally ziet haar turbogeblazen levenslicht en ongeveer elk merk met een raceverleden ziet een toekomst in de meest extreme vorm van rallyrijden die de wereld ooit zal zien. Ook in Maranello zagen ze een Ferrari-inzending wel zitten. Daardoor kregen we in 1984 op het autosalon van Genève de GTO voorgeschoteld, met de GT van Gran Turismo en de O van Omologato. Want om deel te nemen aan het select groepje rallykanonnen moest je van de FIA minstens 200 exemplaren bouwen.

Extreme styling

De styling werd verzorgd door Pininfarina. Meer bepaald door Leonardo Fioravanti. Een Italiaan die ook het design van andere Ferrari's zoals de Dino, Daytona, F40 en 308 GTB op zijn conto mag schrijven. Die laatste heeft trouwens nauwe banden met de 288 GTO. De 308 GTB diende namelijk als basis voor de Groep B-racer van Ferrari. Nu ja, de bredere spatborden, hertekende voorbumper met extra lichten en gigantische koelsleuf achter de zijramen deden er geen twijfel over bestaan; de 288 GTO is een hardcore model.

De wielbasis groeide trouwens met 110 mm om plaats te maken voor de nieuwe motor achterin en een resem aan bodypanelen werden vervangen door carbon exemplaren. Zeggen dat de 288 GTO eigenlijk een 308 GTB met wat extra opsmuk is, is een understatement van jewelste. Zeker als je het kloppende hart bekijkt van de vurige Italiaan.

Twin Turbo

Waar de 308 GTB nog beroep deed op een 3.0-liter V8, kreeg de GTO een op de Lancia LC2 gebaseerde V8 met 2.6-liter aan inhoud bijgestaan door twee turbo's. Voor de GTO werd die motor (die eigenlijk ook weer gebaseerd is op de 3-liter van de 308 GTB) uitgeboord tot 2.8-liter. Een verplicht nummertje om binnen de regelgeving van de Groep B-rally te vallen en de reden waarom de GTO de benaming 288 vooraf kreeg (als link naar de inhoud). Die nieuwe krachtbron werd in de lengte geplaatst achterin en beschikte over maar liefst 400 pk en 496 Nm koppel. Mijlenver van de 250 pk die je kreeg uit de drieliter van de 308 GTB. Toen was downsizing al aan de gang...

Te laat

Daar stond Ferrari dan, met een monster capabel van een sprintje naar de honderd in 4,9 seconden, een gewicht van 1.160 kilo en een topsnelheid van 305 km/u. Te laat echter, want in 1986 werd de Groep B-rally verboden door een opeenvolging van dodelijke ongevallen. De wagens waren te extreem om ermee te racen op de openbare weg en er kon geen veiligheidsgarantie geboden worden voor toeschouwers en rijders. Het gevolg daarvan was dat Ferrari 272 exemplaren van de 288 GTO had klaarstaan die eigenlijk niet mochten racen. Al bleef Ferrari niet bij de pakken zitten, de gehele productie werd verkocht en de technologie werd toegepast op de 288 GTO Evoluzione.

Nalatenschap

Vijf exemplaren werden er gebouwd van die Evoluzione. En iedereen met ook maar een half scherp zicht herkent er meteen een andere Ferrari in. Inderdaad, de 288 GTO Evoluzione was de spirituele voorloper van de Ferrari F40. Zowat de meest iconische wagen van het merk. De extreme Evoluzione beschikte over 650 pk, had een topsnelheid van 362 km/u en woog amper 940 kilogram. De F40 moest iets braver door het leven gaan. Al kan je niet klagen met 478 pk, een gewicht van 1.100 kg en een topsnelheid van 324 km/u.

Zonder de 288 GTO en de Groep B-rally was er dus nooit de F40 geweest zoals we hem nu kennen. En daarom wensen we de 288 GTO alvast een heerlijke dertigste verjaardag toe.

Foto 288 GTO Evoluzione via edvvc volgens CC BY 2.0

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Sracerr 23:07
afbeelding van Sracerr

Prachtig, mooi verhaal, tx

Uw reactie