Jaguar XF versus de rest: Wie is de groenste?

xf-vs-derest_01

Natuurlijk lopen we allemaal stapel van de nieuwe Jaguar XF met knetterende V6 vanuit de F-Type in S-trim. Maar in realiteit wordt het succes van wagens uit zijn segment bepaald door de zuinigheid van de diesel. Tijd om de XF diesel uit te spelen tegen zijn concurrenten.

De belangrijkheid van de diesel valt niet te onderschatten in ons leasingland. Zelfs niet in de hogere middenklasse. Dat hebben ze met de nieuwe generatie van de XF maar al te goed begrepen bij Jaguar. Want het Britse merk ontwikkelde - deels voor de kleinere XE - een gloednieuwe viercilinder diesel die zo goed is, dat ze hem doopten tot Ingenium. Een samenraapsel van ingenieus en aluminium.

Goed, tijd om CO2-cijfertjes eens lekker te vergelijken:

Jaguar XF 2.0 D

PK: 163
NM: 380
CO2: 104 g/km


BMW 520d

PK: 190
NM: 390
CO2: 114 g/km (109 met automaat)


Audi A6 2.0 TDI Ultra

PK: 136
NM: 350
CO2: 114 g/km (110 met automaat)


Mercedes E 220 BlueEFFICIENCY

PK: 160
NM: 360
CO2: 110 g/km (Automaat stdr.)


Volvo S80 D4

PK: 181
NM: 400
CO2: 108 g/km


Lexus GS 300h (benzine/ hybride)

PK: 223
NM: 211
CO2: 109 g/km


Skoda Superb Greenline

PK: 120
NM: ? (nog niet vrijgegeven)
CO2: 95 g/km


Mazda Mazd6 SKYACTIV-D

PK: 150
NM: 380
CO2: 104 g/km


Puur op CO2-vlak mag Skoda dan wel de winnaar zijn, de Superb speelt natuurlijk in een andere klasse qua prestige. De XF, die is dan weer iets groener dan de meest geduchte concurrenten (lees: De Duitse Drie). Maar of het genoeg is om kopers af te snoepen, dat moet de toekomst uitwijzen.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Adriaan 17:23
afbeelding van Adriaan

Bah, het stoort me mateloos dat een auto "groen" is, als die een "lage" co2 uistoot heeft. Serieus? Kijken naar welke materialen er in die auto zitten, hoe die gefabriceerd worden, waar die vandaan komen (conflict gebieden, slavernij, lokale gevolgen van de ontgining,...) waar die auto's gefabriceerd worden, wat gebeurd er met de afgedankte auto's, wat is zijn werkelijk real-world verbruik, allemaal dingen die duizendmaal belangrijker zijn dan een artificieel cijfer, de co2 uitstoot.
En toch is dat co2 cijfer, wat meermaals bewezen is dan een uit de lucht gegrepen, kijk eens wat we kunnen bereiken in een labo-maar absoluut niet in het echt, cijfer.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws