
Er hangt al een tijdlang een bittere nasmaak in mijn mond na de rijtest van de BMW X5 M. Nee, niet omdat ik aan het bordeelinterieur heb gelikt, wel omdat ik het gevoel heb iets te verzwijgen... Over die keer dat ik 12,3 liter reed met de mastodont.
Van een journalist wordt verwacht dat hij zich aan een bepaalde beroepsethiek houdt. Dat moet ook om aan objectieve berichtgeving te kunnen doen. In de autojournalistiek beperken die regeltjes zich echter tot: 'Niet slapen met de CEO van een merk' en 'Neem net niet het duurste gerecht in het driesterrenrestaurant dat afgehuurd is door de constructeur'. Om maar te zeggen dat subjectiviteit constant om de hoek loert. Want waar oorlogsreporters met een kogelwerend vest op tien meter van een granaatimpact liggen te bidden voor hun leven, zitten wij in een vijfsterrenhotel in Italië te mopperen over de afstand van kamer tot lobby.
Natuurlijk hebben we factoren die we objectief kunnen meten, er komt echt zoveel 'ik vind dat'-subjectiviteit bij loeren. Want het uiterlijk van wagens kan je niet meten, net zoals het gevoel dat sommige wagens weten op te wekken. Het buikgevoel is één van de belangrijkste factoren in de sector. Het plastic dashboard in de Volkswagen Golf van een betere kwaliteit dan van de Peugeot 308? Ik zou het je, zonder de fabrikanten op te bellen om de chemische samenstelling op te vragen, niet objectief kunnen zeggen. Wel met mijn buikgevoel. Net zoals je dat met vrouwen moet doen, want jouw vrouw is tenslotte niet de mijne. En als je het echt wilt weten, ik vind dat van de 308 meer kwaliteit uitstralen.

Waarom ik vrouwen begin te vergelijken op een vrijdag? Wel, ik had het enorm moeilijk met het verbruik van de BMW X5 M. En met het uiteindelijk neergeschreven resultaat in de test heb ik nog altijd het gevoel dat ik iets verzwijg. Zo stak de teller een tijdlang op maar liefst 28,6 l/100km. Logisch, want de straatstenen waren niet veilig wanneer ik vertrok. Na een reset zakte dat verbruik naar zo'n 22 liter met - hier komt het - 'mijn rijgedrag'. Ik weet niet hoe jij rijdt, ik weet niet hoe Kevin van om de hoek met zijn Golf GTI rijdt. Besluit: Eigenlijk is het gemiddelde verbruik dat wij rijden niet echt representatief, net zoals het normverbruik dat automerken opgeven.
Om de zaak pijnlijk duidelijk te maken; tijdens een eco-rit waarbij de toerentellernaald letterlijk nooit boven de 2.000 rpm is geweest kwam ik op 12,3 l/100 km uit. Met een rit door dorpen, over gewestwegen en een stuk autostrade. Conclusie: Zo'n X5 M kan best zuinig zijn. Alleen gaat niemand op die manier ermee rijden. Misschien jouw vrouw wel, maar dat kan ik niet objectief zeggen...
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
amaai ja,dat ze daar nog niet opgekomen zijn
Door andre123 1 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Als er nu eens een station-versie van zou zijn, dan zou het nog interessanter zijn. Die extra...
Door Waxweazel 1 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 1 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 1 jaar geleden