Vraag: Wat is jouw strafste keuringsverhaal?

vraag-keuring_01

Automobielclub VAB is niet echt tevreden over de Belgische autokeuring. De meeste auto-eigenaars zullen ze geen ongelijk geven. Wat is jouw strafste autokeuringsverhaal?

Sporadisch duiken er van de pot gerukte keuringsverhalen op. Van wagens die afgekeurd worden om geen enkele reden tot auto's die aan gort worden gereden tijdens de 'roettest'. Al kunnen we ons inbeelden dat er ook positieve - en grappige - verhalen vallen te vertellen over de keuring.

Daarom willen we jouw strafste verhaal van bij de keuring wel eens weten. Bij deze:

Wat is jouw strafste keuringsverhaal?

Omdat het leuk voor iedereen moet blijven, stellen we voor om geen specifieke namen te noemen. Naming & shaming tolereren we niet in de comments.

Laatst gepubliceerd

Reacties (24)

Plaats een reactie
Adriaan 10:54
afbeelding van Adriaan

Met mijn starletje naar de autokeuring ergens begin jaren 2000, afgekeurd: ophanging niet goed, te veel roet, remmen niet goed.
Twee dagen later, na bevestiging gekregen te hebben van de garage dat die wel degelijk in orde was, mijn auto zonder iets of wat van herstelling of werk terug gestuurd naar de controle, maar deze keer door mijn 20 jarige zus indertijd, en je mag eens raden: blanco keuring, niets, zelf geen opmerkingen, ik stond perflex. Sinds dien is zij altijd met mijn starletje naar daar gegaan, en telkens zonder problemen erdoor.

Didier L. 11:20
afbeelding van Didier L.

Naar de keuring rijden met een Bentley continental GTC in hartje winter (lees -5 graden buiten) en afgekeurd worden omdat 1 van de 4 koplampsproeiers niet spuit (vastgevrozen).

Voetnoot is wel dat naast mij op dat moment een knappe blondine stond met een oude rotte VW polo die eveneens last had van bevrozen ruitensproeiers, waar ze met 3 man het systeem trachtten te herstellen.
Resultaat: oude rotte polo goedgekeurd met sproeiers die na 20 min nog steeds niet werkten, mistlamp achter defect en CO test slecht (met eigen ogen gezien !!)
Bentley continental GTC van 2 jaar oud en 14.000km afgekeurd voor verkoop vanwege bevrozen koplampsproeier.....

Keurstation Sint-Job/Brasschaat

Didier L. 11:33
afbeelding van Didier L.

En ik ben al jaren de tel kwijt van hoevaak wij een wagen van een klant correct afstellen voor de keuring, de klant naar de keuring laten gaan waarop hij afgekeurd wordt.

Zonder 1 schroef aan de wagen te verdraaien nog enige andere herstelling te ondernemen, opnieuw naar de keuring met de wagen en zonder bemerkingen goedgekeurd.

Onlangs was het zelfs zo gortig dat een van onze klanten werd afgekeurd voor de werking van de handremen en bedrijfsrem achter. Klant komt terug, wij kijken de remmen na samen met de klant op onze remmenbank en blijkt dat alles in orde is. Ook al rijdend geen afwijking te voele bij remmen. Klant opnieuw afgekeurd op de keuring voor hetzelfde. Wij laten onze bank speciaal opnieuw ijken en doen de test opnieuw. Resultaat, u raadt het al: reminstallatie correct afgesteld.

Na het 3e bezoek aan de keuring opnieuw afgekeurd. Klant ondertussen (uiteraard !) in alle staten. WIj zijn samen met de klant voor de 4e keer naar de keuring geweest. Telkens werd de remmentest ondernomen op dezelfde remtestbank. Wanneer wij het ijkingsrapport van de bank vroegen, bleek dit al jaren over datum en dus totaal incorrect.... Ze hadden nog een andere testbank die wel in orde was en wat blijkt, u raadt het al: wagen goedgekeurd.

En om de topservice af te maken al die herkeuringen bleven uiteraard betalend zonder enige terugbetaling of compensatie voor hun fout. Zelfs niet na contact met SBAT brussel.....

Het is me wat met die sjarels.....

UNSTABLE_CARPORT 12:23
afbeelding van UNSTABLE_CARPORT

De vorige wagen van mij vader, een renault laguna 1st gen was een roetmachine. Toen ging hij nog zelf naar de keuring met z'n wagen. Ook die roettest werd uitgevoerd, maar eens dat die motor op hoge toeren zat, kwam die slang aan de uitlaat los omdat die niet goed bevestigd was. Dus roet overal en mijn vader kon doorgaan voor zwarte piet. In de garage waren ze vergeten de roet er uit te halen (of hoe je dat ook zegt). De garage had de kosten van de keuring en de reiniging van z'n kleding terugbetaald. Sindsdien laat hij de garage naar de keuring gaan :-D

Deeboss 12:58
afbeelding van Deeboss

2 verhalen:
- vroeger had ik een MG F, tof bakje, ideaal bij zomer weer.
enfin, tijd voor controle en ik naar daar met de toenmalige vriendin. Zij bleef buiten wachten, ik binnen. Na nog geen 3 minuten krijg ik te horen, 'dat ziet er niet goed uit é manneke. Ik zie hier al dit en dat en zus en zo'. Weet dat de auto net van de garage kwam om alles op punt te zetten, dus was zeker dat alles in orde was. Ik voelde de bui al hangen, dus ik rap de vriendin gaan halen, die even zomers als gekleed was en mij wat strategisch aan kant gezet. Resultaat: geen opmerking, groen papier en huplaa.

- mijn schoonvader met een kerkhofwaardige Fiesta van +/- 15 jaar oud. Ik durf met veel te rijden, maar daar kruip ik toch de baan niet meer mee op; 3 weken geleden naar de keuring geweest, fleske gin op de voorbank laten liggen en jawel hoor, wonder boven wonder groene kaart, geen opmerkingen. (nota bene, hij verschoot er zelf van)

Ik vind de keuringen nogal natte vinger werk en niet consequent. Veel verouderde apparatuur, geldklopperij etc. Dringend tijd om dat onder handen te nemen.

Tommeke 13:50
afbeelding van Tommeke

Jaren geleden reed ik voor de eerste keer met een Corsa C Sport 1.4-16v naar de keuring. Volledig tot de laatste schroef en binnenmatjes in originele staat aangezien het om moeders auto gaat...
Ik rij binnen, motorkap reeds los... "Ahaaa, ferm Corsa'ke" ging het ineens... "Schoon velgskes... Uitlaatje... Ferm verlagingskitje... Amai, ne Sport, da zal wel marcheren zeker?" Ik had al zoiets van, ja, euh, ok...
Tot ik uiteindelijk aan de balie kwam om te betalen en ik een tuning-rapport voorgeschoteld kreeg... Na veel discussie heeft de stationschef dan toch moeten toegeven dat de auto, met nummerplaat van 5 karakters, wel degelijk van mijn 65-jarige mama was EN zich in originele toestand bevond na het bekijken van het instructieboekje van Opel...

Nu treft het trouwens dat ik dit jaar in mei terug naar de keuring ben geweest met haar wagen. Elk jaar erdoor zonder een enkele opmerking, zelfs geen sprake van tuning-rapport meer, maar dit jaar... De staat van de achterste banden zijn niet goed meer... Ok, na 14 jaar zullen we ze maar nekeer vervangen zeker?

bartelskie 14:35
afbeelding van bartelskie

Mijn strafste verhaal is dat ik ooit eens nog niet zo lang geleden, binnen en buiten reed in minder dan een half uur zonder opmerking.

Glenn 15:23
afbeelding van Glenn

De laatste 3 jaren heb ik na iedere keuring met het idee rondgelopen om mijn 13 jaar oude wagen te verkopen. Ah ja, ieder jaar afgekeurd en een lijst opmerkingen waarvan ik dacht dat ik met een wrak op de baan was. Dat terwijl ik die toch goed denk te onderhouden en men in de garage nooit iets opmerkt.

Dit jaar dus naar een ander station, auto in dezelfde staat. Blanco gekeurd, geen enkele opmerking meer. Toen ik aan die laatste keurder vroeg om enkele van de mankementen die op papier stonden te tonen begon die spontaan te lachen. "Maar manneken toch, met die auto is niks mis." :-/

Totale willekeur en geldklopperij is het. Als die keurder een slechte dag heeft of uwe kop niet kan zien heb je prijs.

Koen De Beer 15:26
afbeelding van Koen De Beer

2 jaar geleden met de Focus 3 keer kunnen teruggaan, lichten vooraan slecht (te hoog) afgesteld. In de garage zeiden ze dat ze die niet lager konden zetten. Uiteindelijk groene kaart gekregen. Vorig jaar, zonder een bezoek aan de garage of andere afstelling van de eerste keer goed. Het feit dat mijn, toen zwangere, zus naar de keuring ging, zal hiermee misschien te maken hebben...
Ook ooit eens afgekeurd omdat het chassisnummer niet leesbaar was op mijn toenmalige firmawagen (Opel Vectra als ik me niet vergis). Er was wat afval onder de dorpel gesukkeld en dat wat opzij duwen was toch net teveel moeite. Ondertussen waren ze wel met drie man bezig de (bijna perfect gerestaureerde) E-Type naast mij af te stellen...

roel 19:22
afbeelding van roel

nieuwe honda civic gekocht na 4 jaar voor eerste keer naar de keuring , afgekeurd wagen was zwaar geaccidenteerd nochtans had ik er nooit een ongeluk mee gehad . wagen ook nooit meer door controle geraakt . volgens dealer was er niks mis en was hij onderaan identiek aan een nieuwe in de showroom . gesproken met chef van het station , garage ermee gesproken niks hielp wagen is dan met slechts 60.000 km op de teller overgenomen voor onderdelen . ikzelf ernstige financiele kater

Mp 21:57
afbeelding van Mp

Door de keuring met kapotte remmen, als ik nog 20% van de originele remkracht had zal het veel geweest zijn maar de remtest was goed en na wat gezaag van mij groen papier.
Dan keuren ze u wel af op een lambda die 0.01 te hoog zit...

Tommeke 11:14
afbeelding van Tommeke

En als het goed is mag het ook vermeld worden: deze morgen met de Passat naar de keuring mogen gaan... Na wat geprul de buis voor de roettest erop gekregen, keurder stapt in wagen en drukt plankgas... Bij de nieuwere VW's zit er dan een begrenzing op tot 2500 toeren. Keurder stapt uit: ja, die kunt ge niet keuren op roet want die is begrensd. :D Groen papierke en dat binnen een half uurke met 5 auto's voor mij! Dus ik zou zeggen, allemaal blokske onder de pedaal steken voor de roettest

bartelskie 11:42
afbeelding van bartelskie

Begrenzing is uit te schakelen door de esp uit te schakelen, voet op de koppeling en rammen maar op die gaspedaal. Maar de schouwing weet da nog niet... Ssssssssssssst

Yannick 11:56
afbeelding van Yannick

Slechtste ervaring? Mijn eerste wagen (en dus toen mijn kostbaarste bezit) waar ze een gat in klopten. Het begon al met dat in het eerste station de kerel mijn originele spoiler op de sunny als Tuning opschreef en mij niet wou geloven. Dan bij het laatste station zetten ze hem op de pijnbank/brug... heel het spel omhoog en dan begon het... "hier toch wat roest precies"...

Ik zag dat de lak wat blaasjes vertoonde aan de zijschort achteraan. (welke oude sleur heeft daar geen last van...) soit... die kerel begint met een ijzeren pennetje te tikken... legt het pennetje weg en neemt een PUNTHAMER. Die halve gek klopt daar 3 keer na elkaar mee op dezelfde roestblaas waarna er een gat vormde. Na een paar tikken meer (ik was toch al in lichte shock aan het gaan...) was dat gat een dikke 10 cm groot. Oké roest is roest maar om het express te gaan verneuken... ik snap het niet.

Rode kaart, auto laten keuren binnen de week (kon ook twee weken zijn..) met de drempel opgelast en ongespoten.

Gelukkig kende ik een handige harry die op een 30 minuten heel dat stuk er uithad en een nieuw stuk had kunnen fabriceren van een stuk plaat.

Ik haat de keuring echt met passie. Ik heb daar trouwens op al die jaren nog maar 2 keer iemand van het personeel gezien met een lach op zijn gezicht. Altijd staan die daar zo depressief te kijken zonder enige fut. Te wachten tot het 17uur is...

De keuring van Deurne daar zien ze mij nooit nog. Ik rij met plezier de extra kilometers naar ergens anders.

verpleegsterke 19:27
afbeelding van verpleegsterke

vorig jaar opmerking nummerplaat te herstellen, (niks aan te zien) en barstje ruit nauwlettend in t oog te houden. nu niks opmerking vd nummerplaat (niks aan gedaan sinds vorige keuring) en geen opmerking over het barstje in de voorrruit dat er echter nog steeds is.

uitlaat was wat geroest op een plek zit die jongen e rmet een stanleymes in te steken tot hij erdoor zit resultaat rode kaart natuurlijk.

ook opmerking over de richtingaanwijzers maar laten zien aan garagist er is niks mis mee.

begrijpe wie begrijpe kan.

rechtdoor chauffeur!! 23:43
afbeelding van rechtdoor chauffeur!!

Gloednieuwe trailer gekocht van een dealer die +150 trailers per jaar produceert op maat.

2x afgekeurd door keuring in de buurt, zelfs na de (onnodige) aanpassingen die de stationschef mij heeft laten uitvoeren. (Ambieert de man carrière of eerder frustratie/jaloezie?)

3e keer gekeurd in een ander station en wat raadt U? Vlekkeloos groene kaart binnen de 18min... "ik begrijp echt niet wat er mis is/was met uw trailer, meneer ... mijn excuses alvast voor mijn collega van het andere station.."

Deze keer laat ik het niet bij het machtsspelletje die elk station individueel hanteert en onderneem ik na vele gesprekken met het diensthoofd in Vlaanderen, een ombudsman in te schakelen als volgende stap.

Mocht dit op niets uitdraaien gaan we gewoon verder want dit neem ik niet meer. Ik ga deze keer tot rechte geschiedt!
Al moet ik bij raad van state aankloppen op de discrepanties die elke keuring apart hanteert.. laat ons hopen dat er snel een minnelijke schikking volgt, en deze keer in het voordeel van de consument... de richtlijnen zijn er voor ons consumenten maar al zeker voor de controleurs, en het moet maar eens gedaan zijn met de subjectiviteit van dit handeltje!

(men mag mij steeds contacteren met juridisch advies om de krachten te bundelen want deze keer laat ik het niet passeren als de passieve Belg.. Deze keer gaan we recht door tot een deftig antwoord of excuus werd aangeboden, inclusief de terugbetaling van de geleden kosten!)

koen sap 16:19
afbeelding van koen sap

Hoe is het afgelopen? Ben ook van plan om klacht neer te leggen. mvg.

Campie 20:35
afbeelding van Campie

Eergisteren met de camper naar de keuring. De heren wensen zelf te rijden met het voertuig, dit in tegenstelling tot vorige jaren toen ik moest rijden???

Rij het domein af van de keuring met een volledig groen keuringsbewijs en stel vast dat de remmen maar half zo goed meer werken en de handrem volledig rechtop getrokken kan worden zonder te werken. Dank jullie SBAT. Heel professioneel, daar gaat mijn verlof...

Julie Vandemeulebroucke 14:37
afbeelding van Julie Vandemeulebroucke

In mijn jonge jaren ooit een auto laten keuren voor verkoop zonder gelijkvormigheidsattest (lag nog thuis op de keukentafel) en erdoor... Met mijn vorige wagen door de keuring met volledig afgesleten voorbanden (klapband gehad 2 weken na keuring) en paar jaar nadien gekeurd met volledig ophanging die doorroest was... Benieuwd of het nu nog zou lukken met mijn 38 jaar :-)

Fred 13:23
afbeelding van Fred

Ik werden af gekeud op men bestelwagen lammeren waten niet vast, ik bij een vriend stonden muur vast gewoon terug gegaan er door nu vant jaar weer de zelfde Pipo heeft hem me afgekeurd op remleidingen roest vind erg! Want ik vind echt niks . Is gewoon pure pestery vraag me af wa er met hun wagens gebeurd!!! Staan die wel in orden ?

suskewiet 18:01
afbeelding van suskewiet

buiten rijden uit de schouwing, blanco gekeurd
En dan rijd ik de parking af en zijn de pinkers kapot :-)
Niets wereldschokkend maar was wel grappig

andre123 20:01
afbeelding van andre123

jaren geleden deden ze in turnhout de roettest buiten onder een tent,
een zomerse dag,zoals de voorbije dagen,velen staan aan te schuiven raampje of open dak open en wachten,tot er een oude mercedes diesel aan de beurt is...
die mannen van de keuring vot op het gaspedaal,resultaat....een zwarte walm waardoor iedereen snel snel raampje dicht.....rood natuurlijk......
die gast met die mercedes heeft het personeel van dat station uitgemaakt voor alles wat niet,of minder mooi is....t'is altijd iets met jullie ,die wagen mankeert niets enz.............
wat het uiteindelijk resultaat op zijn kaart was waat ik niet,maar ik vermoed dat er wel meer mankementen opstonden...................
deze getuigenis om ook maar eens de andere kant van het verhaal te tonen................

4g63 20:36
afbeelding van 4g63

Blijf erbij: kerosine, en die juweeltjes van motoren stoten pakweg helft minder roet uit, minder CO2,... en een liefhebbber kan dan z'n hobby verderzetten en die oldskool techniek blijven vertroetelen.
Leger voertuigen hebben al generaties lang niks anders.
Iedere diesel draait erop, pak minder mileubelastend en iets goedkoper. Naïviteit, goodwill of onwetend? Of puur centen, kan ook wsl.

harry Cuypers 16:55
afbeelding van harry Cuypers

ooit naar de controle geweest waar mijn achtlichtlampje stuk was.De controleur had er nog een op zak en heeft het vervangen.Kreeg geen fooi want dat mag niet.Het enigste dat men in Mechelen niet doet is u kussen.Zeer vriendelijke controleurs daar.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws