Vraag: Analoog of digitaal?

vraag-digitaal

Nee, we hebben het natuurlijk niet over de manier hoe je naar televisie kijkt thuis. Wel over het dashboard van de wagen. Hoe digitaal mogen merken volgens jou gaan?

De 'verscherming' van de maatschappij begint ook navolging te krijgen in de automobiel. Want zitten we heel de dag op werk achter de computer en swipen we 's avonds lustig in de warmte van de zetel, dan wordt de rit van werk naar huis ook steeds meer digitaal. Daarmee doelen we niet op het stuurgedrag van sommige auto's, wel op het visueel ten toon spreiden van info.

Meer en meer automerken kicken er namelijk op om tellers, meters en allerhande andere informatieverschaffers in een digitaal kleedje te steken. De analoge toerentellers behoren daardoor tot een ras dat met uitsterven bedreigd is. Ergens ook logisch, want op één groot scherm kan je stukken meer - en verschillende informatie - tonen. Een spijtige zaak, of gewoonweg de evolutie, wij willen het wel eens weten van jullie:

Hoe sta jij tegenover de digitale schermen in auto's?

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Rob 16:31
afbeelding van Rob

Niks mis met schermen. Is toch een breed ingeburgerde luxe. Maar aan het formaat kan ik mij wel ergeren. BMW weet het interieur van haar 6-Serie vakkundig te verkrachten met dat megascherm:
http://img2.netcarshow.com/BMW-6-Series_Coupe_2015_800x600_wallpaper_3d.jpg

Weet Audi in de A7 toch subtiel op te lossen door een wegklapbaar scherm te installeren. Zouden meer merken moeten doen!
http://img2.netcarshow.com/Audi-A7_Sportback_2015_800x600_wallpaper_27.jpg

Adriaan 10:47
afbeelding van Adriaan

Goh ik denk er net anders over als het over die multimedia schermpjes gaat, bij bmw is het scherm naar mijn gevoel mooi geïntegreerd in het dashboard, bij audi heb ik de indruk dat ze klaar waren, en pas op de laatste moment gemerkt hebben dat ze een scherm vergeten waren, en dan maar vlug om het ontwerp niet te moeten wijzigen zo een uitschuifbaar ding erin gestoken hebben.

Als we het hebben over de snelheidsmeter enzo heb ik ze liever analoog, maar ze mogen van mij part bijgestaan worden door een schermpje, maar niet alleen digitaal zoals bij de mercedes s klasse, waar het echt niet oogt (en dan heb ik het echt op die rechthoekige schermen die er precies tussen geduwd zijn ook op de laatste minuut)

Rob 11:43
afbeelding van Rob

Het leuke van de Audi vind ik dus dat je het scherm kunt verstoppen, want als ik zo'n scherm niet nodig heb hoef ik hem ook niet te zien ;-) Kijk maar hoe mooi dat opruimt (A8 in dit geval):
http://img2.netcarshow.com/Audi-A8_2014_800x600_wallpaper_25.jpg

Bij Rolls Royce schuiven ze er een stukje hout voor, bij de Bentley Mulsanne ook. Dat vind ik ook wel geinig ;-)

Tellers heb ik ook liever analoog, maar ligt wel een beetje aan het type auto hoor. BMW doet het bijvoorbeeld wel leuk in de 5-serie. Eigenlijk volledig digitaal, maar door een paar simpele sierrandjes wekken ze toch een beetje de illusie dat je met analoge tellers van doen hebt. Maar analoog heeft nog altijd mijn voorkeur, al dan niet icm een head-up display.

Carlos 19:05
afbeelding van Carlos

Een scherm dat verdwijnt in het dashboard, is net iets waar over nagedacht is in mijn ogen. Bij BMW is het inderdaad nog mooi geïntegreerd. Bij Mercedes... Hun S-klasse is nog mooi weggewerkt (al zijn dat ook wel 2 knoeperts van schermen). De laatste modellen zoals de A-reeksen, B-klasse en de C-klasse. Daar blijft in mijn ogen meer opgeplakt dan bij de andere Premium merken.

Adriaan 20:44
afbeelding van Adriaan

Maar de schermpjes van die Mercedessen die je aanhaalt zijn ook ontworpen door stagiaires denk ik :p gigantisch dikke randen, er in de verte tegenaan gesmeten: "Ich bin fertig, wir können bier gehen saufen"

Markske 18:10
afbeelding van Markske

In principe geen probleem, je kan het aanpassen aan je eigen smaak, als het aangeboden wordt, en kan diverse info op, ook na fabricatiedatum.
Eén ding is misschien minder, bij bepaalde lichtinval en zon is het op sommige ogenblikken moeilijk of niet af te lezen.

Wim 07:04
afbeelding van Wim

ik heb mijn tellers nog graag analoog, maar die zullen op termijn wel uitsterven :)

Quin 11:32
afbeelding van Quin

Meer mogelijkheden met zo'n digitaal dashboard en meestal zijn ze ook wel knap gemaakt. Maar geef mij maar old-school analoog. Ik kijk al genoeg op schermen in m'n dagelijks leven :-)

Bertje 13:54
afbeelding van Bertje

Niets boven analoge snelheids en toerenteller. Wanneer men overdag met de lichten moet rijden bv, bij mist, dan gaat digitaal ook de mist in. Men ziet niks meer omdat de dashboardverlichting dimt bij aansteken verlichting. Men kan die dashboardverlichting wel regelen, maar bij uitschakelen verlichting gaat ie dan weer te fel. Weg met die rommel.

ro-co 14:41
afbeelding van ro-co

is niet te veralgemenen, afhankelijk van de fabrikant kan je herderheid appart instellen.

Maurice PP 14:09
afbeelding van Maurice PP

Dat TFT-scherm in o.a. de nieuwe Espace vind ik wel best OK: graag digitaal? Het kan...
Liever een klassiek analoge weergave? Het kan ook!
Zelfs het kleurtje is aanpasbaar volgens je humeur...

B4 18:15
afbeelding van B4

Goh, liever analoog maar het hangt ook af van auto tot auto? In de V-Klasse waar ik de wegen mee onveilig maak gebruik ik altijd de digitale snelheidsmeter aangezien de analoge een rommeltje is die tot 260 gaat, ook al haalt deze maar een top van 180...

Uw reactie