8 facelifts die ons niet onberoerd lieten

facelift-banner

Facelifts... ze hebben het inkomen verzekerd van menig acteur en actrice. Ook de autowereld is niet vies van zo'n facelift. Wij verzamelden 8 frappante facelifts op bekende automodellen die ons niet onberoerd lieten.

In de autobranche worden facelifts veelal gebruikt om de verkoop van een model terug aan te zwengelen. Want plots is de oudste van het groepje terug de meest frisse verschijning dankzij een nieuwe koplamp en drie nieuwe kleurtjes waaruit je kan kiezen. Als je dan als merk die wagen nog eens aanprijst als 'De nieuwe...", dan zie je de geldkraan terug open gaan.

Voor Autofans zijn - ingrijpende - facelifts vooral een moment om te zeggen: 'Nou, vroeger was 'ie mooier', of 'Zo, die ziet er plots terug smakelijk uit'. Wij verzamelden alvast 8 facelifts die ons niet onberoerd hebben gelaten.

Mercedes SL 65 AMG (R230)

facelift-merc

Tot op de dag van vandaag zijn we er niet helemaal uit of de facelift van de vijfde generatie SL ons helemaal kan bekoren. De sierlijke ietwat klassieke bolle lijnen werden plots kracht bijgezet door modern rechttoe-rechtaan rechthoekig koplampwerk. Alles werd een stuk hoekiger, maar het bolle DNA bleef behouden op de flanken. Zeker in 65 AMG-uitvoering een rare mix.


Saab 9-5 (1st gen)

 facelift-saab

Met de facelift van de 9-5 in 2005 bleek dat het best mogelijk is om Dame Edna in automobielvorm te creëren. Want plots zag de Zweedse middenklasser er uit als die grijze dame achter de bibliotheek dankzij de chromen omlijstingen aan de koplampen. Waardoor het bejaarde imago van Saab nog wat groeide. Desalniettemin had de 9-5 recht op z'n brilletje, want in 2005 ging hij al 8 jaar mee, om het in sommige markten nog uit te zingen tot 2014.


Fiat Multipla (1st gen)

 facelift-multi

Aah... de Multipla, ongeveer de meest bespotte automobiel ooit gecreëerd. Zowat de Jacky Lafon van autoland, want veel mensen lachen er mee gewoon omdat iedereen er mee lacht. Echter was de Multipla net zoals Jacky Lafon een multi-getalenteerde speler op de planken van het MPV-segment. Evenals bij Jacky Lafon kon de facelift echter niet veel soelaas brengen...


Audi Q3 (Typ 8U)

facelift-rs-q3

Een facelift van Audi zonder dat het merk met de vier ringen wat sleutelt aan de prominente grille is onbestaande. Bij de Q3 besloten de Duitsers echter de grille niet alleen hoekiger te maken (en breder onderaan), maar ook om hem te laten uitvegen tot voorbij de koplampen. Alsof 'ie kleine vleugeltje verbergt. Onbewust (of misschien niet) heeft de Q3 daardoor de meest unieke aanblik in het Audi-gamma.


Jeep Grand Cherokee SRT (WK2)

facelift-jeep

Echt slecht zag de Grand Cherokee SRT8 van de huidige generatie er nooit uit. Met de facelift injecteerde Jeep echter 6.000cc testosteron waardoor je met spoed van baanvak wisselt als zo'n SRT plots in je binnenspiegel opdoemt. Want de emotieloze tronie kreeg een setje boos kijkende koplampen die zich laten accentueren door een dikke streep mascara. Net zoals bij rugbyspelers die klaar staan om je ruggenwervel te breken.


BMW 1 Reeks (F20, F21)

 facelift-1

BMW's tweede generatie van de 1 Reeks kreeg te maken met één van meest depressieve smoelwerken ooit gezien in autoland. Na extensieve bezoeken aan de psychiater en door het bijwerken van de neusgaten is het sinds de facelift geen visuele straf meer om rond te toeren in de 1 Reeks. Tot feestvreugde van de leasingrijder.


Ferrari 458 Italia - 488 GTB

facelift-fer

Er bestaat wat discussie of het nu over een nieuwe generatie, dan wel een facelift gaat bij de 488 GTB. Ferrari veranderde alvast de naam, motor en styling, maar onderhuids bleef het dezelfde basis (getuige de identieke wielbasis). Over de styling vooraan zijn we ook nog niet helemaal uit. Leek de 458 vooral als een doorgedraaide seriemoordenaar met dun Italiaans snorretje, dan is de 488 eerder een lichtjes geïrriteerde Italiaan die duidelijk maakt dat hij zonder verpinken het snot voor je ogen kan rijden.


Ford Focus ST (MK III)

 facelift-st

'Afscheid van een vissmoel', dat gevoel hadden we bij de facelift van de Focus ST. Want de gapende muil werd toe getimmerd en vervangen door een meer serieus aandoende blik. Klein is de grille nog steeds niet, maar je krijgt er alvast geen Renault Twingo meer ingeparkeerd.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 4 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Wim 12:30
afbeelding van Wim

Die 1ste SL, zeker in 55 AMG trim echt een beauty. De 488 vind ik een stuk beter smoelen dan de 458. De 458 is gelanceerd toen LEDs het van het was, en dat zie je. De 1 reeks moet dan weer één van BMW's beste facelifts zijn van de laatste jaren.

Thom@s 12:49
afbeelding van Thom@s

100% mee eens!

Kristof Norré 13:01
afbeelding van Kristof Norré

Behalve dan de achterkant van de nieuwe 1. Achterlichten buiten proportie groot en erg Aziatisch ogen. imho

Kevin 11:17
afbeelding van Kevin

zowel de SRT Jeep als de Focus vind ik het meest geslaagde. Al zijn het wel allemaal schonere opfissingen. ( Behalve dan de Multipla dit blijft een zeer niet geliefde wagen :p)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws