
Nog twee weken worden we op de proef gesteld en dan kunnen we eindelijk achter het stuur kruipen van de opgefriste Abarth 500. Waarom we daar zo hard naar uit kijken?
In navolging van de Fiat 500 facelift krijgt ook z'n met borsthaar-uit-het-hemdje-prijkende-gebroeder een opfriskuur. En hoewel de Abarth 124 Spider momenteel zowat de grootste koek van het Abarth-nieuws naar zich toetrekt, kijken we zo mogelijk even hard uit naar de Abarth 595 Competizione. Waarom?
1: De énige echte Abarth
Oké, zo'n reguliere 595 en 595 Turismo zijn met respectievelijk 145 pk en 165 pk best geinig, echt lollig wordt het pas met de 595 Competizione. Want die nogal sportief aandoende naam staat gelijk aan 180 pk en 250 Nm. In een koekendoos van zo'n 1.000 kilo.
2: Minder plastiek
Althans, laten we er op hopen. De Competizione krijgt alvast een koolstofvezel stuurtje, het nodige Alcantara in het interieur en, jawel, er valt voortaan een ingebouwde navigatie van 7-duim te rapen.

3: Lager onafgeveerd gewicht
De bekende Granturismo-velgen van Abarth (lees: 17-duim groot en amper rubber er rond) zijn voortaan 7 procent lichter. Goed voor het onafgeveerd gewicht natuurlijk. Meng dat met de Koni FSD-schokdempers (Frequency Selective Damping) en de facelift zou nog wat kwieker door de bochten moeten laveren.
4: Sper... sper... SPER!
Weg met die elektronische TCC! Vink je het 'Performance Pack' aan, dan krijg je een mechanisch sperdifferentieel tussen de vooras. Die is afkomstig vanuit de Biposto en gaan we daar even op af, dan zet de Abarth gerief zoals de Opel Adam S en Ford Fiesta ST in haar onderbroek.
Alleen... te prijzig?
Op papier dus enkel maar positiefs te vertellen. Al hangt er een donkergrijze wolk boven de 595 Competizione. Een prijzenwolk, want de vanafprijs hangt op 24.790 euro. Neem daar nog het - eigenlijk verplichte - Performance Pack bij van 2.500 euro, de 7-duims Uconnect-navigatie van 1.000 euro en het prijsje stijgt naar dik 28.000 euro. Geen koopje...
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
amaai ja,dat ze daar nog niet opgekomen zijn
Door andre123 1 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Als er nu eens een station-versie van zou zijn, dan zou het nog interessanter zijn. Die extra...
Door Waxweazel 1 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 1 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 1 jaar geleden