Maak je Citroën Méhari LEZ-bestand

eden_mehari_03

De Citroën Méhari-club van Cassis heeft een manier gevonden om ervoor te zorgen dat hun troetelkind nog lang in alle lage-emissiezones binnen zal mogen: ze hebben hem elektrisch gemaakt.

De “2CV Méhari Club Cassis” bouwt al 25 jaar lang vervangonderdelen voor de Citroën Méhari en 2PK met officiële goedkeuring van Citroën zelf. Om te voorkomen dat hun favoriete model weldra geen enkele milieuzone meer in mag, zijn de liefhebbers overgestapt op het grove geschut: ze hebben de luchtgekoelde tweecilinderboxer uit de auto gehaald en vervangen door een elektromotor van 15 kW (20 pk). Die drijft nog steeds gewoon de voorwielen aan langs de oorspronkelijke manuele vierversnellingsbak en geeft de Méhari “prestaties vergelijkbaar met die van de versie met verbrandingsmotor” (topsnelheid van 80 kilometer).

Op de aandrijflijn, een extra rolbeugel en veiligheidsgordels na (die waren nodig voor een typegoedkeuring) is de elektrische Méhari trouwens identiek aan het origineel. De Club heeft zijn huiswerk trouwens goed gedaan, want in plaats van de voor elektrische auto’s gebruikelijke Lithium-ionbatterij kiezen de Fransen voor een Lithium IJzer Fosfaat-batterij (LiFePo) die veel langer zijn spanning kan aanhouden – na 6 maand zou ze geen 10 procent van haar lading verliezen. Omdat de batterij bovendien werkt onder een spanning van slechts 48 V, is ze zeer veilig en stabiel. En omdat ze niet erg groot is – het rijbereik ligt op 130 kilometer – weegt ze relatief weinig (145 kilo). Een volledig afgewerkte elektrische Méhari kost 24.900 euro. Goed nieuws voor wie al aan het watertanden is: de club heeft een specifieke invoerder voor België: 2cv Méhari Factory.

Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws