BMW 7 Reeks Goldfish is luxesloep met V16 die nooit mocht zijn

BMW 7 Reeks Goldfish V16

Downsizing? Daar hadden ze in de jaren 80 nog niet van gehoord. En om de kunde van de E32 7 Reeks in de verf te zetten speelde BMW met een V16-variant. Jep, jaren 80 decadentie...

Ooit al gehoord van de E32 7 Reeks Goldfish? De kans is alleszins klein, want BMW's prestigeproject van de jaren 80 is grotendeels onder de rader gebleven doorheen de tijd. Het idee? Een V16 voorin de destijds top zakensedan van het merk lepelen. Jawel, 16 cilinders.

Koffer? Welke koffer?

De V16 was gebaseerd op de M70 V12 van het merk en kreeg 4 extra cilinders aangemeten. Goed voor een volume van 6.7-liter. Klein probleem... bij het plaatsen van de motor in de baai van de E32 7 Reeks kwamen de ingenieurs tot het besef dat er geen ruimte meer was voor de radiatoren. Radiatoren die broodnodig waren om de motor en vloeistoffen op temperatuur te houden.

BMW 7 Reeks Goldfish V16

Het resultaat was een vrij atypisch Duitse en zelfs eerder Italiaanse oplossing; de radiatoren vlogen de koffer in. Die kregen dan frisse lucht aangevoerd via eigenaardige kieuwen op de flank. Die kieuwen zorgden samen met de donkere gouden lakkleur voor de bijnaam "goudvis".

BMW "M"7

Een project dat nooit groen licht zou krijgen natuurlijk. Want met de afkoeling in de koffer was er geen plaats meer voor bagage. En een 7 Reeks, die moeit natuurlijk de nodige spullen mee kunnen nemen. Toch was de 7 "Goudvis" dankzij zijn V16 goed voor 408 pk en 637 Nm koppel. Als je dan weet dat de ingenieurs deze V16 combineerden met een manuele zesbak, dan begin je stilaan te beseffen dat dit een ongelooflijke unicorn voor het merk kon zijn.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws