Parijs lekt details Renault Mégane R.S. (2016)

renault-megane-rs-mule-010

Niet genoeg loodgieters aan het werk tijdens het autosalon van Parijs, want ze konden niet weerhouden dat iemand betrokken bij het Renault Mégane R.S.-project aan het praten ging. En klopt de lekkage, dan is er goed nieuws, veel goed nieuws...

Heb je iets van Hot Hatchbloed in je aderen, dan kijk je met een giraffe-lange hals uit naar het R.S.-derivaat van de nieuwe Renault Mégane. Toegegeven, we moeten er nog even op wachten maar gelekte geruchtdetails die Australische media in handen kreeg tonen alvast veel goeds. Laat ons meteen beginnen met het grootste zorgpunt; jawel, de Mégane R.S. gaat aan de automaat met dubbele koppeling. Echter, geen vrees, want een manuele zesbak met rev-matching technologie tekent ook present. Waardoor het eerder een kwestie van kiezen, dan van je er bij neerleggen is.

Vier de viercilinder

Het blok voorin is geen opgeblazen 1.6, wel een gloednieuwe 2-liter benzine met turbo. Een sportieve keuze, al is het gek dat Renault budgetten zou steken in de ontwikkeling van dat blok. Of het plant de tweeliter te gebruiken als basis voor plug-inmodellen. We denken maar even luidop.

renault-megane-rs-mule

Terug naar de Mégane R.S., die krijgt net zoals de nu al bestelbare GT-variant voorwielaandrijving met 4Control vierwielsturing. Optioneel weliswaar, want Renault Sport vindt dat het systeem zichzelf nivelleert. Hoezo? Wel, het maakt sturen dan wel iets beter, de 40 extra kilo's zorgen er voor dat je die winst dan weer verliest uit de bocht.

Wat ons brengt bij het grootste zorgpunt van Renault, gewicht. De nieuwe Mégane komt er namelijk enkel als vijfdeurs, waardoor het R.S.-team zich genoodzaakt voelt om fors te snijden in de wagen. Een iets hoger gewicht dan de vorige generatie (zo'n 1.3 ton) valt dan ook niet uit te sluiten.

renault-megane-rs-mule

De Fransen zouden volgens de geruchten - gek genoeg - het autosalon van Frankfurt volgend jaar september uitkiezen om de Mégane R.S. te presenteren. Wij gokken eerder op Genève in maart 2017.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws