
Vergis je niet, Toyota is dé grootste autoconstructeur ter wereld. Er komen echter moeilijke tijden aan en Toyota lijkt het plan te hebben verschillende Japanse merken onder haar vleugels te beschermen om zo sterk te staan. Dat blijkt nog maar eens na een gerucht dat Toyota haar belang in Subaru serieus wil verhogen.
Eigenzinnig visionair en tevens jarenlang grote baas van FCA, Sergio Marchionne, wist het voor zijn overlijden nog te zeggen; de komende decennia zullen maar X-aantal grote autogroepen blijven bestaan. Anders gezegd: het is samenwerken of verzuipen. Dat weten ze bij FCA met Fiat, Chrysler en co in handen, dat doen ze bij de VW Groep samen met onder andere Seat, Audi en Skoda en ook de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie is geen onbekende.
Opkopen
Toyota, die lijkt nu ook de kaart van samenwerking te trekken. Straf, gezien het merk op zichzelf groot genoeg is om dé grootste autoproducent ter wereld te zijn. Barmhartige Toyota vreest er echter voor dat verschillende Japanse merken zullen verdwijnen als het niets onderneemt. Merken zoals Suzuki, Mazda en Subaru. In die eerste twee nam het al een belang van zo'n 10%, van Subaru heeft de gigant zelfs 17% van de aandelen in handen.

Dat laatste getal wil het nu oppompen over de 20%, volgens een bericht van Reuters. Daarmee wil Toyota volgens datzelfde bericht van Subaru een aangesloten onderneming maken. Het kan dan ook niet anders dat Toyota op termijn van Subaru een volwaardige dochteronderneming maken. Net zoals Skoda dat van Volkswagen is.Toyota lijkt de hand uit te reiken naar kleinere constructeurs uit haar thuisland.
Waarom?
Waarom? Kan je jezelf afvragen. Want als je toch de grootste bent, waarom zou je dan investeren in de kleintjes? Wel, schaalvoordeel. Want ook voor een groot merk kan het interessant zijn om samen te werken met de kleintjes. Stel je voor dat Toyota een nagelnieuw platform voor een elektrische SUV wil ontwikkelen. Dan is het handig wanneer verschillende kleine merken eveneens een duit in de ontwikkelingszak doen. Daardoor kost het Toyota minder geld én daarna is er een grotere afnamen. Want Toyota zal het platform niet enkel voor zichzelf bouwen maar ook voor de andere automerken.

Of het toevallig is dat we dit voorbeeld aanhalen? Hoegenaamd niet. Want Toyota en Subaru gaven eerder dit jaar te kennen de ontwikkelingspot te delen voor de ontwikkeling van een elektrische SUV. Het zit er dus niet aan te komen, het is al volop bezig. En haalt Toyota uiteindelijk Subaru, Mazda én Suzuki binnen, dan is er op dit moment geen enkele autogigant die daar tegenop kan.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Door andre123 3 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Door Waxweazel 3 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 3 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 3 jaar geleden