Subaru wil uniek blijven

Subaru-WRX

In tegenstelling tot wat velen geloven doet Subaru het waanzinnig goed op de globale markt. Zo zijn de aandelen van Fuji Heavy Industries, eigenaar van Subaru, sinds begin 2012 zo maar eventjes 412 procent gestegen. Het merk wil echter uniek blijven en geen grote volumes gaan draaien van goedkope wagens.

Bloomberg sprak met de president van Fuji Heavy Industries Yasuyuki Yoshinaga over de toekomst van Subaru.

"We staan op een keerpunt voor Subaru," aldus Yoshinaga, "Al moeten we niet enkele bezig zijn met volumes. We moeten wagens blijven maken die enkel Subaru kan bedenken. Wagens die iets duurder zijn maar wel veel beter zijn dan de concurrentie."

Achter de muren van Subaru rommelt het blijkbaar. Sommigen willen zich vooral toespitsen op goedkope wagens voor India, anderen willen blijven hangen bij de wagens die goed verkopen. De hoge piefen, waaronder aandeelhouder Toyota Motor Corp, zullen vanaf deze maand beginnen debatteren over de toekomst van het merk.

"Sommige mensen binnen het bedrijf willen vooral een massaproductie van goedkope wagens. Maar is dit wel de juiste richting voor Subaru?" vertelt Yoshinaga. "We kunnen nooit zo groot worden als Toyota. Stel dat we zo groot worden, dan zijn we niet echt meer Subaru."

Subaru-BRZ

Frisse modellen

Tegen 2020 wil Subaru jaarlijks 1 miljoen wagens aan de man brengen. Het lijkt echter dat ze zichzelf zullen inhalen, want dit jaar spreken de verwachtingen van zo'n 752.000 verkochte wagens voor het merk.

Vooral de BRZ lijkt het imago van de constructeur goed te hebben gedaan. Het "hard to get" spelletje - in Amerika was er op een gegeven moment een wachtlijst van zo'n 8 maanden - heeft de wagen enkel maar begeerlijker gemaakt. Best wel gek als je bedenkt dat Toyota en Scion exact dezelfde wagen aanbieden.

De Impreza Sedan doet het ook goed. Na de frisse neus in 2011 verdubbelde de verkoop. Ook de nieuwe Forester blijkt zeer gewild te zijn in Amerika.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Speedy_430 09:01
afbeelding van Speedy_430

Goed nieuws!

Cliff Haerden 09:49
afbeelding van Cliff Haerden

Ik heb een outback diesel gehad ... als er geen Di Ruppo was reed ik nog altijd Subaru. Beste auto die ik ooit heb gehad, BY FAR!

Adriaan 11:12
afbeelding van Adriaan

Met wat rij je dan nu?

Speedy_430 11:45
afbeelding van Speedy_430

Kan ik goed geloven. Mijn vader heeft nog een legacy coupe en forester gehad en rijdt nu met een avensis. Geen kwaad woord over de Toyota maar zijn volgende wagen is terug een Subaru.

Cliff Haerden 12:27
afbeelding van Cliff Haerden

Ik heb na de outback een Hyundai H1 lichte vracht gehad en deze week krijg ik mijn Auris Sports Tourer HSD Premium :-)

B4 21:19
afbeelding van B4

Subaru wil uniek blijven... maar met de laatste Forester en Legacy is men toch veel minder uniek geworden. Vooral de Legacy is een grijze gezinswagen geworden

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws