Eindelijk officieel: Porsche Macan

porsche-macan-2014

Was hij gisteren voor de zoveelste maal gelekt, dan hebben we vandaag officieel beeld van de Porsche Macan, inclusief specificaties. Die laten alvast merken dat het geen Audi Q5 is.

De Macan is het kleinere broertje van de Cayenne. Dat zie je vooral aan de afmetingen. Zo is hij 4.699 mm lang (146 mm korter dan de Cayenne), 1.923 mm breed en 1.624 mm hoog. Dat maakt hem 70 mm langer dan de Q5 waarmee hij de basis deelt. Hij heeft ook een spoorbreedte die 35 mm breder is dan die van de Q5, zodat hij een betere handling vertoont. Daarvoor installeerde Porsche ook de dubbele wishbone voorophanging en multi-link achteras. De kofferinhoud van de Macan bedraagt 500 liter. Standaard krijgt hij de PDK-transmissie en ook luchtvering is beschikbaar, een primeur in deze klasse.

heilige drievuldigheid

Porsche biedt van bij de start drie motoren aan, twee benzinemotoren en een diesel. De eerste is de V6 3.0 twin-turbo, die 340 pk voortbrengt. Hij krijgt een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen. 100 km/u haal je daarmee in 5,4 seconden, het Sport Chrono Package doet daar nog 0,2 seconden af. Een topsnelheid van 254 km/u en een verbruik van 8,7 l/100 km (met bijhorende CO2-uitstoot van 204 g/km) maken zijn specificaties af.

porsche-macan-2014

De Macan S Diesel is minder krachtig (258 pk, in België ook met 211 pk voor inschrijving in Wallonië) en krijgt ook een V6 twin-turbo motor. Hij haalt daarmee de 0-100 km/u in 6,3 seconden en zijn top ligt op 230 km/u. Het verbruik, daar draait het om bij deze wagen. Hij haalt rond de 6,1 l/100 km, de CO2-uitstoot bedraagt 159 g/km.

porsche-macan-2014

Bovenaan het gamma staat de 400 pk sterke 3.6 V6 twin-turbo. Dat is een heuse supercar, met een 0-100 tijd van 4,8 seconden (4,6 met Sport Chrono pack). De topsnelheid bereik je pas bij 266 km/u. Het verbruik is er echter ook naar, tussen de 8,9 en 9,2 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 208 tot 216 g/km.

later ook kleiner

Later zal Porsche ook een twee viercilinder motoren aanbieden; een 2.0 turbobenzinemotor met 280 pk en een 2.0 turbodieselmotor, waarvan het vermogen niet wordt meegegeven. Daarmee wordt de Macan de eerste Porsche met viercilindermotor sinds de 968 in 1995 van het toneel verdween.

porsche-macan-2014

Porsche denkt de Macan vanaf april te kunnen leveren. Voor België zijn de prijzen als volgt: 60.258 euro (Macan S en Macan S Diesel), en 82.522 euro (Macan Turbo)

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
BePa 10:29
afbeelding van BePa

Terwijl de reuzestormen, orkanen en tyfoons elk jaar toenemen ten gevolge van de klimaatopwarming, in 2013 een gloednieuwe auto op de markt brengen met een CO2-uitstoot van 204 g: schandalig !
En tegelijk maar lobbyen om de strenger wordende Europese CO2-normen uit te stellen...
Kortzichtig en onverantwoordelijk...
Terwijl we tenslotte weten, dat de VW-groep de kennis en ervaring in huis heeft om het véél beter te doen. 254 km/h en 5,2 s van 0 naar 100: Heeft iemand daar iets aan ?

Voilà, daar zijn mijn meest essentiële bedenkingen over dit ding de wereld mee ingestuurd... :-).

Techno Patat 11:20
afbeelding van Techno Patat

De uitstoot van auto's zelf is maar nihil vergeleken met de uitstoot bij de productie van een auto hoor! Wil je dus echt groen doen: rij je zuipende E190 van 25 jaar helemaal op (is maar een voorbeeld, kweet begod niet met wat je rijdt ;-)! )!

En de VW groep heeft eigenlijk weinig ermee te maken hoor. Ja ze geven de basis, maar Porsche engineert nog altijd het aller grootste deel zelf. Ze gaan zo weinig mogelijk leentjebuur spelen. Ze gaan dus ook niet gaan schooien achter brandstofbesparende technieken als ze al het onderstel, motoren, enz geleend hebben. Het moet toch een Porsche blijven en geen veredelde Q5...

Afgezien van de uitstoot en verbruik (wat me over het algemeen redelijk worst kan wezen ;-)! ) vind ik 'em dik meevallen. Op de spyshots leek het een hoge kikker, terwijl dat dit duidelijk een Porsche is met wat cayman ingredienten maar toch een dikke suv...

Maar of ik de meerprijs zou betalen tegenover een Q5 of tiguan? Nja, daar ligt het premiumelement dan zeker? Of de 'prestige'... Nee dus, ik kan het allesinds niet!

Renaat Moerman 11:46
afbeelding van Renaat Moerman

Ik vind het eerder ongepast (en niet schandalig) om met reuzestormen, orkanen en tyfoons nog (veel) kinderen op deze overbevolkte planeet te zetten, dus graag ieder de keuze laten waar hij mee wil rijden, we leven nog altijd in een democratie. Als je bovendien bedenkt dat een "sterk vervuilende" wagen amper het dubbel verbruikt van een zuinige kar (want die halen nooit hun cijfer) stel ik mij vragen bij heel dat groen circus. En inderdaad : aan 5,2 naar 100 heb ik iets : namelijk aan de rode lichten. Er is trouwens maar 1 manier om de uitstoot te beperken, dat is gewoon minder of niet meer rijden : ik woon boven mijn werk en beperk de bezoekjes aan mijn klanten door ze duur te maken. Dit levert mij trouwens kostbare quality time op en minder stress in het verkeer.

Yeelen 16:11
afbeelding van Yeelen

204g CO2/km (eigenlijk tussen de 159 en de 216 voor de hele range) is niks voor een sportwagen met obesitas, onze SAAB 9-3 Cabriolet 1.8t stoot evenveel uit met slechts 150pk en een rijklaar gewicht van 1660kg. En dit was 5 jaar geleden een nieuwe wagen, er is dus zeker wel een evolutie qua efficiëntie in de autosector.
En ja, ik weet dat SAAB niet de meest efficiënte motoren had (en Opel heeft ze nog steeds niet).

Marc simonet 13:14
afbeelding van Marc simonet

CO2 is idd hoog. Volstaat dan te wachten tot hybride komt maar dan begint iedereen te zeuren over de prijs.

Adriaan 11:19
afbeelding van Adriaan

Het milieu probleem gaan we niet oplossen door allemaal een "eco" auto a-la een prius te gaan bestellen hoor.

BePa 12:06
afbeelding van BePa

Daarmee had ik dus de discussie geopend, en daar was het me om te doen... in het 'milieu van autoliefhebbers' is nog wat te winnen ! (Al levert het maar een beetje extra bewustwording op.)
En uiteraard verander je de wereld niet met één zuinige auto extra. Maar als ieder zijn eigen deeltje doet en dat consequent op alle vlakken volhoudt, dan vormen de kleine beetjes wel een groot verschil. Het is dus fout te denken: ik mag me er lekker niks van aantrekken, laat die miljarden anderen het maar oplossen.
En uiteraard heeft iedereen individueel zijn vrijheid om actief milieubewust te zijn of niet... maar een overheid heeft dat niet, ze draagt een grotere verantwoordelijkheid.
Ik rijdt overigens ook heel graag met een auto, maar heb bij de recente bestelling van mijn nieuw modelletje wel grondig nagegaan welke de zuinigste/eco-vriendelijkste is in zijn segment (en nog betaalbaar). Voor mij was dat een absoluut criterium, en het is mijn stille hoop dat dat voor de gemiddelde consument minstens één van de criteria wordt...

Adriaan 12:47
afbeelding van Adriaan

Ik begrijp u redenering hoor, maar zelf al kiest iedereen voor de zuinigste auto, dan nog rijden er te veel auto's rond om een positief effect te hebben op het milieu. Basis probleem van al de milieu gerelateerde problemen is dat we met te veel op deze aardkloot wonen, en dat we allemaal te veel van luxe willen genieten. Die paar gram co2 dat je theoretisch kan uitsparen gaan echt niet het verschil maken.

Ik heb het persoonlijk al wat opgegeven om groen te denken, ik blijf wel mijn verantwoordelijkheid nemen zoals zo weinig mogenlijk vuilnis produceren, sorteren, issoleren, proberen europees te kopen... Maar auto's zijn zo een vanzelfsprekende luxe geworden die eigenlijk meer kwaad dan goed doen, en niemand wilt die opgeven. Als je eerlijk en oprecht voor het milieu kiest, op de moment dat je een auto wilt kopen zou je eens moeten afvragen of het openbaar vervoer in combinatie met autodelen geen mogenlijk alternatief zou kunnen zijn...

Alfred 13:15
afbeelding van Alfred

Heb je ergens een studie met wat relevante cijfers, want ik ben te lui om ze zelf te zoeken? Het lijkt mij wel interessant om het aandeel van PWs in dit deel van het continent ten opzichte van de vervuiling te zien.

Mag ik verder ook vragen welke wagen je hebt aangeschaft? Ik hoop uiteraard een benzine variant - of nog beter eentje op CNG? Ik kijk nog altijd uit naar een Tesla S, vraag rest dan alleen waar we die elektriciteit gaan blijven halen. Misschien door nog wat steenkool te verbranden, want kernenergie vinden ze te gevaarlijk en windmolens vinden ze te lelijk - getuige de vele protesten tegen nieuwe windmolens.

Een overheid heeft geen keuze om actief milieubewust te zijn? Niet? Kijk eens naar de infrastructuur de laatste jaren? Trager (< optimale snelheden moderne wagens http://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20020919_OTS0035/oeamtc-akademie-... ), bloembakken, gecastreerde 2x2s die 1x1s worden > meer files, belabberde rijkunsten door een lachwekkend rij-examen (het regent: ongevallen++, het sneeuwt: ongevallen++, er hangt mist: ongevallen++; ...) > weer meer files = meer vervuiling ten opzichte van vlot verkeer.

Maar de overheid heeft geen keuze om actief milieubewust te zijn, neen, die hadden ze niet door dieselwagens te promoten met kortingen tot 15% terwijl het al jaren bekend is dat benzine varianten minder schadelijk zijn?

BePa 14:08
afbeelding van BePa

Excuus, het begint hier wat af te wijken, maar als je er dan toch om vraagt...
Op wereldschaal bedraagt de CO2-uitstoot door wagens 10%, op Belgisch niveau 18% (cijfers uit studie die Febiac publiceert, dus wellicht niet overschat :-)). Dat is inderdaad maar een beperkt aandeel op het geheel, maar als je er rekening mee houdt dat ook andere sectoren hun best doen (residentiële verwarming, industrie,...) om te minderen, dan moet de autosector mee, wil het aandeel niet stijgen.
En wat is mijn keuze geworden ? Dat moet ik toch wat kaderen...
Vanuit gebruikseisen en aanvaardbaar budget was de wens: compacte monovolume met 7 zitplaatsen (2 kleintjes in de koffer).
Alvast geen diesel: rij maar ca. 17.000 km per jaar en eerder korte afstanden waardoor de roetfilter niet voldoende zijn ding kan doen.
Puur elektisch: niet beschikbaar op de markt in dit segment. Hybride: maar 1 model beschikbaar: Grand Prius +. Minimum € 32.000,- ligt een stuk boven het budget dat ik aan een auto wil uitgeven (weinig kilometers, weet je wel).
CNG: Zafira tourer (eerder te groot), Fiat 500 L Living, Fiat Doblo,... dat zijn ze denk ik. CNG-tankstations blijven nog te beperkt, eigen vulsysteem is te duur voor een enkele thuisverbruiker.
LPG: dure installatie, onvoldoende vlug terug betaald met beperkte kilometers.
Benzine: enig overblijvende optie, dus zoeken naar de zuinigste. zuinigste 4-cilinder: Renault Grand Scénic. Zuinige 3-cilinder: Ford Grand C-max. Zuinigste 2-cilinder: Fiat 500L Living.
En het is die laatste geworden... omdat de Ford met zijn achterpartij afviel wegens veel te lelijk... al is de Fiat ook geen schoonheidswonder (veel hangt van de kleurcombinatie af).
Ik voeg er onmiddellijk aan toe voor dat jullie het voor mij doen: In realiteit is deze helemaal niet zo zuinig als het normverbruik aangeeft, maar dat geldt ook voor de concurrenten. Verbruik is hier blijkbaar erg afhankelijk van de rijstijl: daar ga ik dus mijn best voor doen. Na een testrit met een 500L Trekking (30 kg lichter) met dezelfde motor, was ik behoorlijk gerustgesteld over het vermogen.

Amai, nu ga ik pas bakken kritiek krijgen...

Alfred 14:31
afbeelding van Alfred

Je argument om geen diesel te kopen was de korte afstand, weinige kilometers en roetfilter issues. Dat is een financieel standpunt, geen "groen" standpunt. Als "groene" zou je keuze daar niet aan gelinkt mogen zijn en zou een diesel gewoon moeten afvallen. Juist is juist. Vraag is dan nog of je even "groen" zou zijn als een diesel die nadelen niet had. Idem voor het LPG systeem eigenlijk.

Een Tesla S biedt trouwens 7 zitplaatsen aan, maar akkoord, die prijs is wat hoog, hoewel... Als je echt voor het milieu wil gaan mag die prijs je niet stoppen. Voor € 71.940 kon je emissie vrij rondrijden.

Nu even wat anders, vat het niet te persoonlijk op, maar waarom heb je 7 zitplaatsen nodig? Als je zo veel plaatsen nodig hebt om je kroost mee te krijgen, ben je niet bepaalt "groen" bezig, is hierboven ook al eens vermeldt. Nogmaals, niet te persoonlijk, kunnen best ook andere redenen voor zijn.

Veel succes met je wagen, hopelijk valt het verbruik wat mee. Enige bron die ik tot nu vond was deze; http://www.spritmonitor.de/en/detail/598196.html Pittige cijfers. Met dat verbruik zit die wagen tegen de 200 g/km CO2. Die stomme Porsche hier met zijn 204 g/km toch! Gelukkig is je wagen op papier groen :-)

Techno Patat 18:03
afbeelding van Techno Patat

Toch wel hoor, een diesel met roetfilter die niet goed werkt geeft dubbel zoveel uitstoot van co2, problemen + kosten en een hoop gezaag. Ik heb het gehad en ik begrijp zijn keuze!

Al bij al ging ik dezelfde gemaakt hebben, de 500L is een prima auto voor een (jong) gezin! Iemand van m'n werk heeft een witte gekocht met rode accenten en in die klasse is het de knapste van de klas! Voor een jong gezin zelfs handig want je moet niet te laag met buggy's etc etc!

Ik steun je niet echt als het aankomt op de milieukwestie (ik let dan liever wat extra op herbruikbare verpakkingen, geen afval, goed isoleren, ledlampen,... Veel dingen eigenlijk, maar niet op m'n enige hobby: auto's!) maar qua autokeuze zit je wel goed.

LPG verdiende je misschien niet snel genoeg terug maar je verdiende het wel terug? Maarja, als je dan alweer 2 plekken moet opgeven vervalt je 7zitplekken argument! Al bij al houdt je redenatie wel steek, maar toch moet je mensen laten kopen wat ze willen ;-)! En trouwens, Porsche zit meestal vrij dicht op haar verbruikscijfers hoor (en onder ideale omstandigheden ben je zelfs nog sneller naar de 100 dan gegeven!). Al bij al vallen die cijfers heel goed mee voor een suv.

Alfred 21:14
afbeelding van Alfred

Patat, geen zever verkopen hé. CO2 uitstoot hangt samen met het verbruik. Een defecte roetfilter geeft geen dubbel verbruik - dus ook geen dubbele CO2 uitstoot.

Al zou het enkel om de CO2 uitstoot gaan, was ie nog altijd beter af met een diesel. Als men dan toch zoveel aandacht besteed aan de CO2 case waar naar verwezen wordt, is de benzine keuze eigenlijk zelfs slecht. Maar bon, iedereen weet wel dat het niet de CO2 is die het probleem is maar NOx & PM.

Ik heb trouwens mijn twijfels of die 18,5% wel een correcte interpretatie is. Men stelt dat in België de wegtransport verantwoordelijk was voor 18,5%, maar wegtransport is wel nog opgedeeld in PWs & goederentransport. Die verdeling is niet gemaakt in die 18,5% naar mijn interpretatie. http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=558

Techno Patat 21:32
afbeelding van Techno Patat

Dubbel is wat overdreven maar we spreken hier niet met harde cijfers hé... Djeezes...

Maar ik heb mijn dpf dus verwijderd en er 40 pk bijgechipt. En mijn verbruik is met zwaardere voet 2l gedaald! Das 25% naar beneden, 25%pk's bij en ik rijd echt met een zware voet nu... IK ZEVER DUS NIET... Voor de rest kunde under plan trekken met de discussie :-)! Ik kijk er niet naar en geloof dat iedereen vooral moet kopen wat ze zelf willen...

Alfred 21:44
afbeelding van Alfred

Als je je mengt in een cijfer discussie, kan je cijfers verwachten hé :-) Zelfde met je pks, van 210 naar 250 pk is geen 25% winst - maar "slechts" 19% (of je moet ondertussen nog meer paarden heb dan in je topic staat - mooi resultaat wel, daarom "slechts"). Dat een DPF verwijderen goed is voor je verbruik is ook niks nieuw, je moet maar eens proberen te *** door een trechter, ga je ook meer energie door verbruiken :-)

Soit, we kunnen het houden bij je laatste zin, kan niet anders dan me er bij aansluiten: "Ik kijk er niet naar en geloof dat iedereen vooral moet kopen wat ze zelf willen..."

Techno Patat 22:08
afbeelding van Techno Patat

Stock halen ze hun pk's niet, meestal tussen de 195 en 200pk. Zonder roetfilter perikelen welliswaar... Bij Alfa is er maar 1 motor die zijn pk's meestal netjes haalt en dat is de 3.2 gta! De rest zit ee meestal wel wat onder helaas :(!

BePa 22:40
afbeelding van BePa

Patat, toch bedankt voor het begrip... :-). Blijf ik misschien toch nog welkom hier.
Misschien nog net even terugkomen op de vraag van Alfred of die 7 zitplaatsen nodig zijn: neen, maar soms wel fijn. Neen, niet dat ik 5 kinderen heb (bespaar me dat !), maar om de kinderen naar bv. de sportclub te brengen, kunnen we dan wat vriendjes tegelijk meenemen: bespaart een autorit extra ! Ook de Oma en de Opa kunnen dan eens mee...
En ik weet het: Nu mezelf van kant maken, is met overschot de meest milieuvriendelijke actie die ik kan ondernemen, maar dat wil ik mijn vrouw en kinderen niet aandoen...
En tenslotte over die Porche Macan gesproken (want daarover ging het hier toch), ... euh, ja, wat heb ik daar eigenlijk over te zeggen ? Ik vind hem knapper dan de Cayenne !!!

Maxim 23:36
afbeelding van Maxim

"Update: Belgische Prijzen" ? Ik zie enkel Duitse prijzen staan jongens...

- edit: dat komt omdat we 'voor Duitsland' over het hoofd gezien hadden, de prijzen waren wel al de Belgische. Bij deze is 'voor Duitsland' ook vervangen door 'voor België'. -

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws