Officieel: Mercedes C-Klasse Break S205 (2014)

mercedes-c-klasse-break-w205-2014_01

Eerder toonden we al de gelekte plaatjes, nu kunnen we ook alle informatie geven. De C-Klasse Break is in één slag de nieuwste deelnemer in het gezelschap van de BMW 3 Reeks Touring en de Audi A4 Avant.

We konden het uiterlijk al allemaal met onze ogen toe voorstellen, maar hier is-ie nu. Met de looks van de C-Klasse Berline - die zelf lijkt op een gekrompen S-Klasse - ziet de nieuwe stationwagen van Mercedes er een stuk dynamischer uit dan zijn voorganger. Qua uiterlijk misschien geen revolutie, onderhuids neemt de wagen enkele serieuze stappen voorwaarts in de toekomst.

Meer beenruimte

Ongeveer de helft van het chassis bestaat uit aluminium. Daardoor heeft Mercedes het gewicht - afhankelijk van de specificatie - tegenover zijn voorganger tot 65 kilogram kunnen verlagen. Het gewicht van de C-station neemt af, de lengte neemt toe. Zo'n 96 mm om exact te zijn (in totaal 4702 mm lang). Niet meteen een gigantische groeispurt, al zit de grootste groei tussen de wielbasis. De lengte daarvan stijgt namelijk met 80 mm. Lengte die vooral inzittenden ten goede komt. Voortaan is de C als stationwagen ook 4 centimeter breder om te parkeren met een totaalbreedte van 1.810 mm.

Mercedes-C-klasse-Break-W205-2014_10

Op het vlak van kofferruimte doen ze bij Mercedes geen al te grote verandering. Minimum geraak je 490 liter kwijt, met de achterbank neer kan je 1.510 liter aan bagage kwijtraken. Dat is respectievelijk 5 en 10 liter meer dan in het vorige model. Al zal de meer aflopende daklijn daar wel iets mee te maken hebben.

De nieuwste snufjes

Het interieur is - surprise surprise - één op één overgenomen uit de C-Klasse Berline. Denk dus aan een zwevend navigatiescherm, het knappe touchpad op de middenconsole en drie ronde ventilatiemonden op het centrale dashboard. Uiteraard betekent dit ook dat de techniek wordt overgenomen. Geloof ons, er is een hoop techniek aan boord van deze stationwagen.

Mercedes-C-klasse-Break-W205-2014_10

Om te beginnen debuteert in deze C-Klasse Break het 'Connect Me'-systeem. Dit systeem heeft zijn eigen simkaart zodat het zelfstandig contact kan opnemen met hulpdiensten na een ongeval. Daarnaast kan je vanop je bureau (of van thuis) via de computer kijken naar je diesel- of benzinepijl. Technologie die je ook al bij andere merken kan vinden.

Ander noemenswaardige snufjes zijn de head-up display (optioneel uiteraard) en een systeem dat via GPS herkent als je een tunnel inrijdt. Wat daar het voordeel van is? De airco sluit dan automatisch de circulatie met de buitenlucht af zodat je geen vieze tunnellucht binnenkrijgt in je C-Klasse. Bij het verlaten van de tunnel krijg je dan automatisch terug verse lucht binnen.

Mercedes-C-klasse-Break-W205-2014_10

Motoren

Onder de kap van de stationwagen kan je dezelfde motoren terugvinden als in de sedan. Denk voor de dieselaars aan de C 220 en de C 250. Uiteraard allebei als BlueTec. Voor benzinerijders zijn er de C 180, C 200 en C 250.

Ook de C 300 BlueTEC Hybrid maakt zijn debuut. Een kleine elektromotor wordt daarbij gekoppeld aan de viercilinder dieselmotor waardoor het totaal op XXX pk komt te liggen. Daarbij zou het verbruik toch maarop 3,8 liter liggen per honderd kilometer en de uitstoot op 99 gram C02. Een hybride staat er ook op de planning in de vorm van de C 350 Hybrid. Op lange termijn kunnen we ook een AMG-variant verwachten en mogelijks een C 450 Sport.

Vanaf september kan je hem bestellen bij de dealer, prijzen zijn nog niet bekend, al kan je best rekenen op een instapprijs ten noorden van de 30.000 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Techno Patat 15:27
afbeelding van Techno Patat

Mja, kben er niet he-le-maal weg van! Heel knap in het blauw langs voor, zijprofiel is ook bakken beter dan de gemiddelde lijkwagen. Maar die CLA achterbumper doet het voor mij enkel op de CLA eigenlijk :(!

Die bruine met deftige velgen is ook enorm knap, maar ofdat de gemiddelde instap-leaser er knap zal uitzien?

De achterlichten zijn wel cool, maar missen precies een identiteit... Nbeetje veel E-klasse facelift niet? Al kan dat aan de foto's liggen ook...

Ah, zoals altijd bij een nieuwe auto: eerst in het echt zien en dan defenitief oordelen :)! De nieuwe 3 vond ik bij launch op foto ook de knapste BMW sedert de E46, maar in realiteit kom ik maar zelden een F30 3-serie tegen die ik knap vind (maar als ik dan een knappe tegenkom wring ik m'n nek wel bijna om :p!).

Carlos 15:53
afbeelding van Carlos

Wel ik heb net het tegenovergestelde voor de 3-reeks. Op foto... bwaa maar in het echt kan ik deze meer en meer appreciëren. En hoe ik het nu zie bij deze break versie van de C-klasse, kan het de zelfde richting uitgaan.
Ik vind dat deze wat het zelfde uitzicht heeft als de BMW. Lange snuit en een hangde body achteraan ^^.

Maar zoals je zegt Dries, die in het bruin is wel eentje waar ik geen neen tegen zeg ^^.

Wim 19:41
afbeelding van Wim

Ik mag hem wel. Er moeten voor mij geen super grote velgen op. Die van op de foto's zou ik al veels te groot vinden. Geeft mij maximum een mooi 17" setje.

Kenny 21:17
afbeelding van Kenny

Wel, dit is de eerste C-klasse waar ik helemaal weg van ben! Op de vorige C63 AMG na heeft nog geen enkele C-klasse me kunnen bekoren vanwege het grijze muis-imago, op de C63 AMG na dan.
Ik vind ook de achterkant erg geslaagd, véél knapper dan de sedan. In zijprofiel doet hij me wat denken aan de CLS SB, wat helemaal niet verkeerd is.
Volgens mij komt deze zelfs in leasetrim goed weg, maar soit: nog even afwachten tot hij in real life tevoorschijn komt :-)

B4 20:30
afbeelding van B4

Hier was ik toch een beetje aan het uitkijken want de C in sedan vind ik prachtig. Alleen komt deze nogal gewoontjes over op de foto, een beetje een teleurstelling...

kobe 17:06
afbeelding van kobe

heeft wat het profiel van de 3 reeks als je het mij vraagt. Interieur is net zoals de berline PRACHTIG, echt hoe ik een wagen zou inrichten. Maar het exterieur valt me wat tegen ivm de berline. Oogt wat "licht" maar dat heb ik bij de 3 reeks ook. Zeker als je de E naast de C en de 3 naast de 5 zet kom ik tot die conclusie. Ben niet zo fan van die hoge achterkant, de bumper mocht wel wat lage komen :p
Maar zo heeft iedereen altijd wel commentaar :p

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws