
In het Zweedse Trollhättan was het vandaag feest, NEVS liet er de eerste productie-prototypes van de 9-3 Electric Vehicle zien.
Volgens SAAB, of beter NEVS, zijn de rijkwaliteiten van de SAAB 9-3 Aero waar deze EV op gebaseerd is, volledig behouden. Dat komt omdat de accu's onder de vloer van de auto zijn ingebouwd, zodat de gewichtsverdeling 50/50 blijft en ook het zwaartepunt laag gehouden wordt.
grenzen opzoeken
Met deze 9-3 Electric Vehicle wil NEVS de start van een nieuw hoofdstuk aanduiden. De auto die je op de foto's ziet is één van de eerste prototypes en werd al in mei van dit jaar geproduceerd. Hij werd uitgerust met lithium-ion accu's van Beijing National Battery Technology. Op dit moment krijgen de prototypes nog begrensde specificaties. Zo rijdt hij "maar" 200 km ver op één laadbeurt, werd de snelheid begrensd op 120 km/u en trekt de auto in 0-100 km/u op in 10 seconden. Met een vooropgesteld vermogen van 140 pk verwachten we toch meer van het uiteindelijke productiemodel.

NEVS begrenst de prototypes omdat ze ze gebruiken als referentie voor de specificaties van de productiemodellen. Ook worden de wagens nog gebruikt om de technische ontwikkeling verder op uit te voeren en om de fabriek verder op punt te zetten. Veel verder wordt er op de begrenzing niet in gegaan.
financiële onzekerheid
Het is nog maar de vraag of deze SAAB 9-3 Electric Vehicle in productie zal gaan. NEVS heeft namelijk moeilijkheden om de financiering rond te krijgen, een probleem dat de vorige eigenaars van SAAB ook al de haren deed uittrekken.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
amaai ja,dat ze daar nog niet opgekomen zijn
Door andre123 1 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Als er nu eens een station-versie van zou zijn, dan zou het nog interessanter zijn. Die extra...
Door Waxweazel 1 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 1 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 1 jaar geleden