Honda Civic Type-R loopt 270 km/u!

honda-civic-typer-teasertime_01

Het einde komt in zicht voor de productieversie van de Civic Type R. En dan hebben we het over de lancering. Honda heeft wederom wat meer informatie losgelaten. Al hebben we er deze keer iets aan. Of klinkt 270 km/u per uur in een voorwielaangedreven hatchback povertjes? Dachten we al...

Toegegeven, enkele weken terug liepen we iets te hard van stapel, want we droomden dat Honda de Type-R ging lanceren op 3 februari. Niets van waar, dus we zullen braaf moeten wachten tot het autosalon van Genève. Al verzacht Honda dat - 5 jaar aan een stuk - wachten wat met wat meer informatie over hun Hot Hatch. Moet ook wel, want momenteel staan alle schijnwerpers op de Ford Focus RS.

honda-civic-typer-teasertime_01

Sneller dan de Duitse garde

Beginnen doet Honda met het uiterlijk. Vooraan steekt een agressieve voorbumper die er voor moet zorgen dat er geen luchtturbulentie rond de voorwielen wordt gevormd. Daarnaast zorgt de styling er van dat er op hoge snelheden genoeg neerwaartse druk wordt gegenereerd. Achteraan zal de absurde spoiler het productiemodel halen en onderaan de wagen zorgen panelen er voor dat de lucht naar de achterste diffuser wordt gestuurd. Japanse overengineering ten top.

honda-civic-typer-teasertime_01

Over de mechanische specificaties blijft Honda dan weer geheimzinnig. Wat we wel weten is dat het remsysteem van Brembo komt en bestaat uit 350 mm geboorde schrijven en stevige remzadels. Die zitten verstopt achter 19-duims velgen (mss een maatje té groot?). Wat de 2.0-liter viercilinder met turbo weet op te wekken geven de Japanners niet mee, al bevestigen ze dat de Civic Type-R maar liefst 270 km/u zal halen en dat het blok een maximaal toerental van 7.000 tpm heeft. Ter verduidelijking, een Renault Mégane R.S. topt op 254 km/u waarmee dit wel eens de snelste voorwielaandrijver ooit kan zijn af fabriek.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
audi22 11:28
afbeelding van audi22

Honda is in het verleden superieur geweest in het bouwen van beestige wagens.
Ook al heeft deze lang op zich laten wachten ik denk dat de concurrentie hier een heel vette kluif aan gaan hebben, ik ben ingeval benieuwd naar het definitieve resultaat van deze wagen.

walter 21:20
afbeelding van walter

Ze doen hun best,maar ze hadden terug naar 2 deuren moeten gaan,als ik 4 deuren wil zal ik wel naar accord gaan,kwa remmen en motorblok met turbo is niet slecht en interieur valt ook mee,maar al beginnen roepen dat ze de snelste zijn zou ik nog niet doen!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws