Officieel: MINI Clubman (2015)

mini_clubman_2015

Na de driedeurs en vijfdeurs vervolledigt MINI haar line-up met de Clubman. Als een soort van MINI stationwagen. Al hoef je 'mini' niet letterlijk te nemen, want de Brit pakt uit met royale afmetingen.

De 'Clubman' is een model dat je van oudsher mag associëren met MINI. Een kleine stationwagen die opviel door zijn klein tweede deurtje aan de rechterkant en de kofferklep die naar beide kanten open zwaait. Dat laatste zal je nog terugvinden op de nieuwe generatie, het enkele deurtje voor de achterste passagiers verdwijnt. Het is te zeggen, voortaan krijg je twee volwaardige passagiersdeuren. Waardoor het karretje misschien wel wat van zijn charme verdwijnt.

Uiterlijk is het herkenbaar MINI van de nieuwe generatie. Zo is het front één op één overgenomen van de driedeursvariant. Op de flank krijg je voor het eerst in de MINI-geschiedenis Air Curtains achter de voorste wielkasten. Die maakten hun debuut op de BMW X5 & 4 Reeks en zorgen voor minder luchtweerstand in de wielkasten.

mini_clubman_2015

De achterkant krijgt voortaan horizontale achterlichten in plaats van de verticale exemplaren op de vorige generatie. Leuk gevonden; op de dakantenne zit een rood statuslampje voor het alarm.

Puur praktisch

Wat de toegevoegde waarde is bovenop de MINI vijfdeurs? Wel, de Clubman is nog eens 27 centimeter langer, waardoor de kofferruimte stijgt tot maximaal 1.250 liter. Daarnaast is de wielbasis 10 centimeter langer. Extra centimeter die de inzittenden ten goede komt. Of je daardoor de MINI nog echt mini mag noemen, dat is een andere discussie.

mini_clubman_2015

Binnenin kan je trouwens niet van de gebruikelijke copy/paste spreken. Want hoewel het design van het dashboard initieel gelijkt op dat van zijn broertjes, zijn er toch wat serieuze veranderingen. Zo krijg je voortaan rechte ventilatiemonden aan weerszijden, een subtielere sierstrook en een hervormde vormgeving waar de airco zit. De middenconsole is dan weer wat breder en herbergt een elektronische handrem. Geen nood voor een trekpook in de Clubman volgens MINI.

Drie cilinders en acht trappen

Bij de lancering komt de Clubman beschikbaar met drie motoren. Niet onverwachts is er de 1.5-liter driecilinder benzine met 136 pk en 220 Nm die we ook al uit de andere MINI's kennen. Opmerkelijker is de komst van de Cooper D Clubman met een 150 pk en 330 Nm sterke viercilinder diesel. Tenslotte is er ook nog de Cooper S met 192 pk en 280 Nm. Verwacht op korte termijn trouwens een resem aan motoren daartussen en een van de pot gerukte John Cooper Works-variant.

mini_clubman_2015

Aandrijving gaat steevast via een manuele zesbak naar de voorwielen en kan optioneel via een gloednieuwe Steptronic-achttrapsautomaat gebeuren in de Cooper S en Cooper D. Nog wat straffer is de Steptronic-achttrapssportautomaat, die voegt 'sport' toe in de naam en zal dus sportiever rijden.

Tenslotte kan je ook nog compleet loos gaan in de optielijsten om je Clubman te personaliseren. Of wat had je verwacht van een MINI?

mini_clubman_2015
Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws