Easy-R: Dacia aan de gerobotiseerde versnellingsbak en Euro 6-motoren

dacia-easy-r_02

Dacia geeft klanten die het koppelingspedaal liever links laten liggen voortaan de keuze om de Logan en Sandero uit te rusten met een gerobotiseerde manuele transmissie op de TCe 90-motorisatie. Daarnaast voldoen de Dacia-motoren voortaan allemaal aan de Euro 6-norm.

Een volwaardige automaat paste blijkbaar niet in het low-budgetplaatje van Dacia. Daarom besloot het dochtermerk van Renault om de TCe 90-benzine uit te rusten met een gerobotiseerde manuele transmissie met vijf verzetten. Specifiek komt het er op neer dat die Easy R de bediening van de manuele versnellingsbak voor je overneemt zodat je zelf niet moet schakelen en ontkoppelen. Het verbruik (4,9 l/100 km) en CO2-uitstoot (109 g/km) blijven daarbij gelijk aan de manuele bak.

Nu weten ze bij Dacia ook wel dat 'gerobotiseerde automaten' niet hoog staan aangeschreven wegens hun nukkig rijgedrag en gebrek aan finesse. Echter weet het merk te zeggen dat door de overstap van een hydraulisch naar een elektro-mechanisch systeem, de Easy R best aangenaam moet rijden. Het systeem wordt beschikbaar op de Logan, Logan MCV, Sandero en Sandero Stepway. De Lodgy en Duster doen het zonder omdat ze niet kunnen uitgerust worden met de TCe 90.

dacia-easy-r_02

Euro 6

Naast die nieuwe versnellingsbak pakt Dacia ook uit met haar motoren die voldoen aan Euro 6. Dit bereiken ze door alle motoren voortaan standaard uit te rusten met een start-stopsysteem en remenergie-recuperatie.

De CO2-uitstoot en het verbruik dalen daardoor over de gehele range met gemiddeld 9 gram en 0,3 liter per honderd kilometer.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws