Audi Vorst gaat elektrische Audi bouwen

audi-etron-concept

Er was eerder vorig jaar al een officieuze mededeling maar vandaag werd het nieuws bevestigd dat de Brusselse Audi-vestiging vanaf 2018 de Audi Q6 mag gaan bouwen.

Vandaag wordt in Vorst nog de A1 in al zijn varianten geproduceerd. Vanaf 2018 verhuist de productie daarvan naar het Spaanse Martorell, waar Audi op dit moment in de Seat-fabrieken de Audi Q3 in elkaar zet. Die laatste ziet zijn productie dan weer verhuizen naar Hongarije.

Het wegvallen van de A1 in Vorst is slecht nieuws, ware het niet dat de werknemers zich geen zorgen hoeven te maken omdat in 2018 de Audi Q6 e-tron in de Belgische fabriek gebouwd zal worden. Die Q6 - Audi heeft het zelf over "de sportieve SUV tussen de Audi Q7 en de Audi Q5 in het productporfolio" - zal een gecombineerd rijbereik van zowat 500 km krijgen door de combinatie van elektro- en verbrandingsmotor. De Brusselse fabriek krijgt voor dit model haar eigen batterijproductie.

audi-etron-concept

De nieuwe productietoekenning aan de vestigingen verhoogt onze productie-efficiëntie en sterkt alle betrokken productiehuizen”, zegt Rupert Stadler, CEO van AUDI AG. “Hierdoor liften we verdere synergien in het Volkswagen Concern en bundelen we belangrijke sleutelcompetenties”.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Quin 09:15
afbeelding van Quin

Ik vraag me wel af of er genoeg markt is voor zo'n wagen om tot 2020 enkel deze wagen te produceren in Vorst?

Met een prijs van rond de 100.000 euro is het nu geen wagen dat in massa gaat verkocht worden, lijkt me.

Ponrow 11:09
afbeelding van Ponrow

Aangezien ze hier in belgie toch zo graag staken zal dat geen probleem zijn om de overige dagen te vullen met het ineen schroeven van zo'n wagen. (al is audi geen overheidsbedrijf dus daar zullen ze wel niet staken;) ) hopelijk voor hun gaat dat model wel aanslaan.

Jelle DR 14:17
afbeelding van Jelle DR

Dit is geen goed teken voor Vorst. De productie van dit soort wagens naar hier brengen is een voorbode van 'worst is yet to come'. Zeker nu we terug voor een nieuwe crash staan hadden we liever toch die A1 hier gehouden. Een wagen die zoveel kost gaat niet goed verkopen, dus productie omlaag en volk op straat zetten. Mark my words!
Een glazen bol zou soms welkom zijn, maar als je logisch nadenkt, dan voel je de nattigheid toch nu al aankomen?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws