
Europese en Amerikaanse constructeurs zoals BMW, Volvo en GM weten al langer dat ze, om een vuist te kunnen vormen tegen Tesla, op de proppen moeten komen met een gestandaardiseerde oplaadinfrastructuur voor al hun elektrische- en hybridewagens. Dat initiatief heeft nu een naam gekregen, het Charging Interface Initiative.
Tesla heeft over de gehele wereld haar supercharger-oplaadpunten, daarnaast is het een mengelmoes van oplaadpalen in vorm en soort. Dat maakt dat een grote groep potentiële klanten toch niet de stap durft zetten voor een elektrische wagen bij andere merken dan Tesla. Daar moet een einde aan komen. Waardoor Audi, BMW, Mercedes, GM, Porsche, Volvo en Volkswagen hun schouders zetten onder het Charging Interface Initiative, een missie die moet zorgen dat het Combined Charging System tot de standaard behoort.
Specifiek komt het er op neer dat zo'n oplaadsysteem in je straat enkelfasig laden kan combineren met snel driefasig laden. Zo heb je enerzijds wisselstroom met maximaal 43 kilowatt en gelijkstroom met maximaal 200 kW (in de toekomst misschien wel 350 kW). Technisch gebrabbel dat in mensentaal betekent dat je elke hybride- en elektrische wagen aan het systeem kan hangen. Misschien nog belangrijk is dat ze als groep de evolutie van het opladen willen standaardiseren, waardoor fabrikanten over de gehele wereld meer durven investeren in de technologie.
Of dat genoeg is Tesla's voorsprong in te halen, dat moet de toekomst uitwijzen. Anderzijds werken serieuze zwaargewichten samen, dus puur financieel is het al een uitgemaakte zaak. Echter heeft elk merk zijn eigen belang en willetje...
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
amaai ja,dat ze daar nog niet opgekomen zijn
Door andre123 1 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Als er nu eens een station-versie van zou zijn, dan zou het nog interessanter zijn. Die extra...
Door Waxweazel 1 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 1 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 1 jaar geleden