Ford onthult 2.0 EcoBlue, het dieselbroertje van de EcoBoost

ford-ecoblue_01

Ford heeft het eerste kind van een gloednieuwe dieselfamilie gedeeld met de wijde wereld. Die 2-liter EcoBlue moet de bekende 2.2 Duratorq vervangen en het dieselequivalent worden van de EcoBoost-motoren.

Na enkele jaren de beker van 'motor van het jaar' mee naar huis te nemen met de EcoBoost, gaat Ford dat succes nog eens proberen over te doen met een diesel. Want Ford zegt zonder schroom dat de EcoBlue een 'game changer' is in termen van efficiëntie, verbruik en kracht. De tweeliter turbodiesel pakt dan ook uit met een resem slimme technologie zoals een riem in oliebad, een gespiegeld inlaatstuk voor preciezere luchtstroom en een turbowiel gemaakt van inconel, een nikkellegeringen dat NASA ook op haar raketten zwiert.

Het 15 kilo lichtere blok zal voor het eerst verschijnen onder de kap van de Transit en Transit Custom en daarna doorsijpelen naar alles van Ranger, over S-Max, tot Mondeo. Qua vermogen stelt Ford het blok af in 6 verschillende settings. Daarbij horen 100, 105, 130, 170, 200 en 240 pk allemaal tot de mogelijkheden. Het o zo belangrijke koppelcijfer dat van oudsher bij diesels hoort geeft de Blauwe Ovaal nog niet vrij.

Ondertussen is Ford trouwens al bezig met een afgeleide van dit blok. Die moet 1,5-liter groot meten en van jetje geven in kleiner gerief zoals de Focus en B-Max.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie