Skoda Octavia aan de driecilinder

skoda-octavia-driecilinder_02

Driecilinders zijn hot in autoland, zelfs in de hogere klassen. Bij Skoda zwieren ze de 1.2-liter viercilinder benzine uit de Octavia en vervangen ze hem door de 1.0 TSI, een driecilinder met 115 pk.

Een V6 vind je niet meer in de Octavia. Zelfs de meest potente 230 pk sterke RS-variant doet beroep op vier cilinders. Voortaan wordt er ook nog wat naar beneden afgerond. De Tsjechen vervangen de krachtigste versie van de 1.2-liter viercilinder benzine namelijk voor een driecilinder met drukvoeding. Die meet 1-liter groot en is goed voor 115 pk en 200 Nm.

Het stelt de bestseller van Skoda alvast in staat om in samenwerking met de 7-traps DSG-automaat een sprinttijd neer te zetten van 10 seconden. De top piekt op 202 km/u. Roer je zelf door de verzetten - via de manuele zesbak - dan haal je de drie cijfers in 9,9 seconden.

skoda-octavia-driecilinder

Belangrijker natuurlijk voor deze switch zijn de groenere cijfers - op papier. Zo daalt de CO2-uitstoot naar 103 g/km (105 g/km voor de automaat) en licht het normverbruik op 4,5 l/100 km (idem voor automaat).

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws