Honda patenteert 11-traps automaat met 3 koppelingen

honda-logo

De strijd om het meeste cilinders voorin te hebben liggen hebben automakers door strengere emissieregels moeten staken. Maar op versnellingsbakken, daar staat nog geen limiet op. Een 9-traps automaat is al realiteit, een 10-traps automaat komt er spoedig aan én Honda gaat daar nog over met een bak van jewelste; 11 versnellingen én 3 koppelingen. Stap opzij, DSG.

Het patent werd al in mei ingediend maar zoals dat wel meer gaat met patenten blijven ze geheim tot iemand er per ongeluk op uit komt. Zo ook dus bij dit nieuw type versnellingsbak van Honda. Die maakt gebruik van maar liefst 11 versnellingen en drie koppelingen. Volgens het Japanse merk moet die derde koppeling er voor zorgen dat het wegnemen van koppel tot een minimum wordt herleid. Echter, iedereen die ooit al met een automaat met dubbele koppeling heeft gereed weet dat dit wegnemen van koppel bijna onbestaande is.

Toch gaat Honda nog verder door te zeggen dat met de derde koppeling schakeltijden nog verder naar beneden kunnen worden gehaald. Al lijkt het ons vooral een systeem dat nog gevoeliger is aan mankementen. Benieuwd wanneer een patent van een 15-bak opduikt...

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws