Renault Mégane GT gaat ook aan de diesel

renault-megane-gt-dci_01

Het zoethoudertje tot de Mégane R.S., de Mégane GT, is op dit moment enkel te verkrijgen met een 205 pk sterke benzine voorin. Binnenkort mag die GT zich ook laten voorttrekken met een 165 pk sterk dieselblok.

Peugeot doet het met haar 308 GT, Ford met de Focus ST. Wat juist? Wel, die sportieve badges niet meer exclusief koppelen aan benzineblokken. Want ook zelfontbranders kunnen sportief zijn. Renault, die volgen nu met de Mégane GT, want na de TCe Energy 205 (het blok van de Clio R.S. zeg maar), kan je de GT ook bestellen met de dCi 165, een door Renault Sport geprepareerde 1.6 diesel met twee turbo's die beschikt over - jawel - 165 pk en 380 Nm.

Net zoals zijn benzinebroertje krijgt de diesel de 6-traps automaat met dubbele kopppeling en tekent ook 4Control (waarbij de achterwielen meesturen present). Renault pocht vooral met het normverbruik van 4,6 l/100 km. Dat een stevige drie liter onder dat van de benzineversie ligt. Prestaties zijn niet gekend. Al mag je rekenen op lauwe cijfers zoals +8 seconden naar de honderd en een top van zo'n 215 km/u.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 4 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Mathieu 12:35
afbeelding van Mathieu

Beetje raar nu iedereen diesel begint te bannen...

Waxweazel 14:40
afbeelding van Waxweazel

Het kan momenteel raar overkomen door het grote lawaai dat er wordt gemaakt over het bannen van diesel, maar de echte ban is er nog steeds niet. Er is zelfs nog steeds geen (wereldwijde of Europese) datum vastgelegd dat diesel zal verboden worden.
Tot er wel iets concreet is, zal diesel nog steeds gretig een koper vinden.

Mathieu 12:35
afbeelding van Mathieu

Hoewel er toch een dalende trend is...
De motor zal ook wel even in ontwikkeling geweest zijn, dus dat neemt ook al wat tijd in beslag.
Ach ja, tegen 2025 moeten we er niet meer over denken wat we gaan kopen. Tegen dan mogen er geen wagens op alternatieve brandstoffen ingeschreven worden. ;-)

Audi22 15:49
afbeelding van Audi22

Offtopic, Logisch, er is geen alternatief voor diesel, aangezien het openbaar vervoer totaal afgebouwd is, mensen die bijvoorbeeld in limburg wonen, moeten al afstanden rijden op een "betaalbare" manier om te kunnen gaan werken en daar is dit ideaal voor, zuinig en vlot. Alleen voor een GT vind ik het vermogen wat laag, ford focus ST lijkt mij de beste optie in dit segment.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws