Officieel: Skoda Octavia RS facelift (2016)

161220-0ctavia-rs-1

Uit elkaar getrokken lichten, breder koelwerk en standaard 230 pk, dat zijn de meest noemenswaardige updates voor de Octavia RS facelift. Of toch niet helemaal?

Geen al te grote performante nieuwigheden onder de panelen van de opgepoetste Octavia RS. Want nog steeds tekenen de 2.0 diesel en benzine present. Die eerst is goed voor 184 pk en 380 Nm koppel en kan optioneel aan vierwielaandrijving worden gehangen. De 2-liter benzine krijgt voortaan standaard 230 pk en elektronisch gestuurde differentieelblokkering onder de kap. Iets waar je voordien nog de RS 230 voor moest bestellen. Of anders gezegd; de RS 230 is voortaan gewoon de RS.

Streep erdoor

Visueel zal je de opgefriste Octavia RS herkennen aan het lichtsignatuur. Skoda trekt namelijk een streep door de voorlichten waardoor je vier aparte units krijgt. De grille strekt zich dan weer tot de meest naar binnen staande exemplaren terwijl daaronder de koelsleuven wat verder worden opengetrokken. Dat die dingen erachter gesloten plastiek bevatten en daardoor aantonen dat dit geen technische voordelen biedt, 't zal Skoda worst wezen. Het visuele primeert.

161220-0ctavia-rs

Koplampen zijn trouwens full-LED terwijl je achteraan voortaan LED-nummerplaatverlichting krijgt en C-design achterlichten.

Touch me

Grootste nieuwigheid in het interieur is het gloednieuwe infotainmentsysteem met touchscreen. De Columbus van de groep (lees: grootste navigatie) meet 9.2-duim en beschikt over WLAN en een LTE module voor snelle gegevensoverdracht.

Op veiligheidsvlak kan de sportieve Skoda beschikken over snufjes zoals Trailer Assist, dodehoekdetectie, Crew Protect Assist (sluit ramen bij een aankomend ongeluk) en een noodrem.

161220-0ctavia-rs

100.000 stuks zijn er van het pre-faceliftmodel verkocht sinds 2013, Skoda hoopt er de komende jaren nog serieus wat eenheden bij te tikken. Ergens volgend jaar waarschijnlijk te bekijken bij je dealer naast de facelift van de reguliere Octavia.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws