
Met het oog op de Euro 6c-norm en de op til staande Real Driving Emission-test komt Toyota op de proppen met een gloednieuwe 1.5 benzine die de 1.3 moet vervangen. De trend van de upsizing lijkt stilaan ingezet...
Verschillende 'zuinige' motorblokken komen er in de Real Driving Emission-test knijterslecht uit. Waardoor automerken zich genoodzaakt zien om nieuwe torretjes te ontwikkeling. Straf genoeg is de oplossing niet kleiner maar wel net groter te gaan. Toyota, die volgen die trend ook en vervangen de 1.3 viercilinder benzine in de Yaris door een atmosferische 1.5 viercilinder. Dat turbolozeblok is goed voor 111 pk en 136 Nm.
Met een snelle respons op het gaspedaal spreekt Toyota van een samenspel tussen Yaris en motor dat het verschil moet maken in de stad en op de gewestwegen. Al verzaakt Toyota haar groen imago niet, want technologie van haar hybridemotoren sijpelen ook deze 1.5 binnen. Zo kan het blok zowel op Otto- als Atkinson-cyclus draaien en bedraagt de thermische efficiëntie 38,5 procent. Zowat de betere van zijn klas zeg maar. Helemaal ingenieus is het watergekoelde uitlaatspruitstuk. Een primeurtje voor Toyota dat zorgt voor een temperatuurverlagingen van de uitlaatgassen die dan via de EGR-klep terug in het blok mogen en voor een betere verbranding zorgen.
Wij onthouden vooral dat de tijden van de 1.2'tjes en 1-liters stilaan geteld zijn...
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
amaai ja,dat ze daar nog niet opgekomen zijn
Door andre123 1 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Als er nu eens een station-versie van zou zijn, dan zou het nog interessanter zijn. Die extra...
Door Waxweazel 1 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 1 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 1 jaar geleden