Toyota en Mazda slaan handen in elkaar

toyota-mazda-partnership

Met Toyota heeft Mazda de partner gevonden die het al lang zocht. Samen gaan ze alvast auto's bouwen, technologieën delen en wagens herbadgen op lokale markten. Daarenboven werkt Toyota zich via 5% aandelen in bij Mazda.

Al sinds 2015 tasten beide bedrijven voorzichtig af of ze met elkaar in zee willen gaan. Een relatie die beide partijen blijkbaar goed bevallen is, want vandaag, 4 augustus 2017, ondertekenen Toyota en Mazda een overeenkomst om ruwweg op drie punten stevig met elkaar samen te werken. In één ruk rijft Toyota daarbij 5 procent aandelen binnen van Mazda (zogenaamde common stock) en krijgt Mazda voor dezelfde waarde daarvan aandelen van Toyota. Waar deze samenwerking juist voor gaat zorgen?

Samen auto's bouwen

Geen vrees, Mazda gaat geen Mazda Yaris op de markt brengen of Toyota een Toyota MX-5 (al zouden we niet droevig zijn om dat laatste). Wel gaan beide merken een fabriek op poten zetten in de VS om er wagens van de band te laten rollen. Mazda zal er crossovers bouwen, Toyota de Corolla voor de Noord-Amerikaanse markt. Tegen 2021 moet de fabriek met een prijskaartje van 1.3 miljard euro klaar zijn. Zo'n 4.000 mensen kunnen er dan aan het werk gaan.

Partnership-Mazda-Toyota

Of Amerikaans President Trump zijn houding tegen importvoertuigen iets te maken heeft met die keuze (Toyota wou de Corolla in Mexico gaan bouwen), is niet meteen duidelijk. Al wint vooral Mazda bij de bouw van deze fabriek omdat het sneller kan inspelen op de lokale vraag en evolutie.

Samen technologie ontwikkelen

Jep, Mazda mag dan wel haar bezorgdheid hebben geuit over de toekomst van elektrische wagens, het neemt niet weg dat het merk samen met Toyota zal werken aan de ontwikkeling van technologieën voor elektrische wagens. In principe komt het er op neer dat beide merken hun eigen ding mogen doen en dat ze eveneens vrij van elkaar tech mogen lenen. Of zo staat het toch op papier.

Niet enkel het geval voor elektrische wagens, de samenwerking draait ook rond veiligheidssystemen en zogenaamde 'connected technology'. Denk enerzijds infotainmentsystemen maar evengoed car-to-car-communicatie om veiligheidssystemen naar een nieuw niveau te brengen.

Partnership-Mazda-Toyota

Toch herbadgen

Die mop over een Mazda Yaris hierboven is niet helemaal vergezocht, want jawel; Mazda zal haar logo op een Toyota-product kleven. Het gevolg van het feit dat Toyota al in de VS de Mazda 2 Sedan verkoopt als Yaris Sedan. Mazda die mag in Japan een Toyota-busje gaan verkopen met eigen badge op. Waardoor Europa gelukkig gespaard blijft.

Beide merken zijn alvast lyrisch over de samenwerking en spreken vooral over 'het vinden van een partner die even gepassioneerd is door auto's' en 'een samenwerking die de auto-industrie een boost gaat geven om meer autofans te creëren.'

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Jos D. 12:19
afbeelding van Jos D.

//EDIT: Klopt als een bus. Het gaat over 31.928.500 aandelen wat zich laat vertalen naar 5,05% van de totale aandelen van Mazda. Aangepast, bedankt!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws