
De Japanners bij Mazda houden er niet van om vier jaar te wachten voor een model nieuwe technologie krijgt. Waardoor ze tussen de facelifts door elk jaar de modellen wat bijpunten. Zo ook de CX-5, die nog maar net zijn eerste kaarsje uit heeft geblazen.
Visueel zal je het niet merken maar technisch krijgt de CX-5 serieuze wijzigingen onder de kap dit jaar. Te beginnen met de benzinemotoren. De 2.0 en 2.5 krijgen nieuwe zuigers die het blok soepeler laten lopen en tegelijk voor minder weerstand zorgen. Daarnaast zorgen nieuwe injectoren en een aangepaste kalibratie van de ECU er voor dat het verbruik van beide krachtbronnen zal dalen. Bij de grotere 2.5 gaan ze nog een stap verder want de viercilinder krijgt cilinderuitschakeling. Waardoor bij lichte belasting twee cilinders op rust mogen. Van wat we nu al weten blijft het systeemvermogen voor beide rakkers wel identiek. Specifiek; 160 en 194 pk.
Dat is niet het geval bij de 2.2 turbodiesel. De strafste variant deed het met 175 pk (420 Nm) maar mag het voortaan met 190 pk en 450 Nm doen. Kleine wijzigingen maar een wereld van verschil. Wanneer de hoogtechnologische Skyactiv-X tech naar de CX-5 komt, dat is momenteel nog niet geweten. Maar begin volgende maand - tijdens het autosalon van Genève - zal Mazda alle plannen uit de doeken doen.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
amaai ja,dat ze daar nog niet opgekomen zijn
Door andre123 1 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Als er nu eens een station-versie van zou zijn, dan zou het nog interessanter zijn. Die extra...
Door Waxweazel 1 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 1 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 1 jaar geleden