Skoda tovert weer met Scala: groter dan Fabia Combi

skoda scala teaser

De grootste tovertruc van de automobielsector dit jaar? De Skoda Scala. Want bij elk nieuwtje verandert het nieuwe model compleet van doel. Bij de eerste info was het een opvolger van de Rapid Spaceback, daarna bleek het een A-segmenter te zijn en nu blijkt 'ie langer en ruimer dan de Fabia Combi. Volgende week krachtiger dan de Kodiaq RS?

Segmenten zijn er om met de voeten te treden, toch als je de automerken van deze eeuw moet geloven. Vakjes zijn uit, waardoor we niet meer mogen spreken van een sedan in het C-segment of een monovolume in het D-segment. Tegenwoordig zijn het crossover-coupé-GT's met de lengte van een Rolls en de interieurruimte van een Fiat 500. Al hoef je zo ver niet te gaan, want ook deze Scala belooft eens lekker de middenvinger op te steken naar de segmenten van weleer.

Wat is het nu, Skoda?

Zo spreekt Skoda van haar A-segment-model - waar gerief zoals de Citigo, Up!, 500 en Adam opereren. Alleen is deze Scala een toch wel stevige hatchback met z'n lengte van 4,3 meter. Hij is er zelfs langer door dan een Fabia Combi! Waardoor deze Scala mooi tussen Fabia en Octavia lijkt te vallen.

skoda scala teaser

Dan maar naar de bouwstenen kijken om een idee te krijgen? Goed idee. De Scala zal op VW's MQB A0-platform staan. Een platform dat wordt gebruikt door de nieuwe Audi A1, Seat Arona, Seat Ibiza, Volkswagen Polo en Volkswagen T-Cross. Een B-segmenter dus. Maar wel meteen de ruimste van zijn soort dankzij een stouwvermogen tot 1.410 liter. Wederom meer dan je kwijt kan in de Fabia Combi. Dus euhm... dit is dus wel gewoon de opvolger van de Spaceback Skoda? Waarom maak je het ons zo moeilijk!

Nog dit jaar krijgen we trouwens het model zonder camouflage te zien.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
JRE 11:32
afbeelding van JRE

Dus eigenlijk is het een concurrent voor de Fiat Tipo?

Yvesw 11:36
afbeelding van Yvesw

JRE: Och ja, waarom ook niet. ;-) Alles zal gaan afhangen van de prijs, zonder twijfel. Want mensen kopen nog altijd met hun portefeuille.

Fab 07:40
afbeelding van Fab

Het probleem met de rapid was dat de goedkoopste versie ook onmiddelijk met een 75pk motor was, geschikt voor een citigo maar niet voor een rapid, wou je een versie met een normale motor was de prijs bijna gelijk aan die van een octavia.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws