Audi speelt 4 op een rij: A8, A7 Sportback, Q5 én A6 als plug-in hybride

audi-groupshot_e-tron_open_air

Audi heeft haar vloot geprepareerd voor het autosalon van Genève. Het merk pakt er uit met vier plug-in hybrides. Met dank aan de uitwisselbare technologie.

Al is het niet geheel uitwisselbaar. Zo bestaat de accu bij de A6, A7 Sportback en A8 uit 104 pouch-cellen die in acht modules werden opgedeeld. Bij een spanning van 385 volt kunnen ze 14,1 kWh energie opslaan. Bij de Q5 gaat het om prismacellen, die dezelfde capaciteit bereiken. De standaard warmtepomp zorgt voor een efficiënte klimaatregeling van het voertuig en kan hierbij met de ontstane verlieswarmte in het voertuig uit 1 kW elektrische energie tot 3 kW warmte creëren.

4 modellen, 3 vermogens

Maar wat doet dat op de weg? Wel, Audi biedt de plug-in hybride architectuur aan met verschillende vermogensversies. Zo haalt de A8 L 60 TFSI e quattro - heb je 'm helemaal gelezen, die naam? - een vermogen van 443 pk en 699 Nm uit de combinatie van de 3.0 V6 en de 14,1 kWh accus. Audi koppelt het systeem aan een achttraps Tiptronic. Met deze specs moet je volgens de WLTP-norm 40 km ver rijden op alleen maar je elektrische systeem.

audi-a8l_e-tron_plugin-geneva-2019

De Audi Q5 50 TFSI e "Comfort', A6 TFSI 50 e ‘Comfort’ en A7 50 TFSI e ‘Comfort’ produceren alles bij elkaar 299 pk en 450 Nm in standaardlivrei. Wie meer wil, moet naar de 55 TFSI e-versies kijken. Die hebben 367 pk en 500 Nm. Beide versies halen volgens Audi dezelfde volledige elektrische actieradius als de A8, namelijk 40 km. Deze versies maken gebruik van een zeventraps S-tronic.

 audi-q5_e-tron_plugin-geneva-2019

Alle vier de modellen beschikken over een systeem voor remenergierecuperatie - Scrabble-alert! - en hebben ook een gaspedaal met variabel drukpunt dat de bestuurder ondersteunt om een zo efficiënt mogelijk rijgedrag te behalen. Dat doet het door voelbaar terug te koppelen, tegendruk te geven zeg maar. De Audi's gaan automatisch freewheelen in D-stand tot snelheden van 160 km/u wanneer je het gaspedaal lost.

 Audi A7 sportback e-tron

Laden kan met een compact-laadsysteem. Daarmee laad je aan het klassieke stopcontact of aan een industrieel exemplaar met bedieningselement. Optioneel - wat dacht je - is er ook een kabel Type 3 voor openbare laadpalen. Met een laadaansluiting van 7,2 kW laad je je Audi Plug-in Hybrid in ruim twee uur weer volledig vol.

Audi toont de plug-in hybrides voor het eerst op het autosalon van Genève binnen twee weken, wat later worden de prijzen voor de Belgische markt bekend gemaakt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
vanmanda 12:17
afbeelding van vanmanda

De hamvraag is natuurlijk:
Wat is de CO2-uitstoot en het wagengewicht?
Zijn deze wagens met andere woorden ook na 2020 nog fiscaal interessant?

Sven 13:24
afbeelding van Sven

De motoren zijn nog niet gehomologeerd, dus er zijn nog geen CO2 waarden beschikbaar.

tomtom 15:16
afbeelding van tomtom

Deze wagens zijn enkel interessant als ze meer dan 0,5kWh per 100kg autogewicht aan batterijen hebben (met +14kWh lijkt me dat in orde) EN als ze onder de 50g CO2-uitstoot blijven, wat nog zal moeten blijken.

ma 09:54
afbeelding van ma

ook de avant a6?

Sven 13:24
afbeelding van Sven

Ik heb het even nagevraagd voor je, een A6 Avant PHEV staat op het programma, maar pas vanaf 2021.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws