
Fiat en Crysler(FCA) zijn fans van Renault, of toch hun productiefaciliteiten en R&D. De gesprekken zijn al even bezig, maar nukomt FCA officieel met een toenadering naar groupe Renault.
FCA stelt een 50/50 voor. Dat wil dus zeggen dat Renault en FCA elks 50% van de nieuwe fusie zouden krijgen. Ook de raad van bestuur zou mooi in de helft worden gesplitst. Volgens FCA zou de nieuwe groep zo'n 8,7 miljoen auto's per jaar verkopen. Dat zou hen de 3de grootste constructeur ter wereld maken(na VW Groep en Toyota). De fusie zou zo'n 3 a 4 miljard euro kosten, maar gaat uiteraard ook wat moeten opbrengen. FCA zegt dat 30% op R&D en 40% op toeleveranciers kan bespaard worden. Ook het aantal platformen en motorenfamilies zouden gereduceerd worden. Ondanks de mogelijke besparingen zegt FCA dat er geen fabrieken zouden moeten gesloten worden.
Uiteraard zitten we met veel vragen. Wat met de Nissan-Mitsubishi alliantie? Wat die besparingen, fabrieken en platformen? En vooral, wat met die fusie? Een wijs financieel goeroe vertelde me ooit dat gelijke fusies pure marketingpraat is. Er is dus altijd een sterkere partij die de andere partij overneemt. Het is dus nu aan Renault om de volgende stap te zetten. En die zijn er daar blijkbaar al druk mee bezig
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)-
Door andre123 3 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)-
Door Waxweazel 3 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 3 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 3 jaar geleden