
BMW heeft haar 5 Reeks plug-inhybride fiscaal geoptimaliseerd. Met een grotere accu voor meer range en 100% aftrekbaarheid. De boekhouders springen alvast een financieel gepermitteerd gaatje in de lucht.
Met 9.2 kWh aan accu flirt de huidige 530e met de regels van de fiscaliteit. BMW wil de term "fake hybrid" echter voor zijn en lanceert nu een opgewaardeerde versie van haar 5 met stekker. Die krijgt voortaan 12 kWh aan batterij onder de kap zonder extra ruimte te verliezen. Het resultaat is dat de 530e een elektrische range van maximaal 66 kilometer kan noteren en een gedaalde CO2-uitstoot van minimaal 36 g/km. Het normverbruik van 1.6 l/100 km staat ook aardig op de affiche naast deze 530e natuurlijk.
Op vier pootjes
Dankzij de grotere batterij en geoptimaliseerde techniek onder de kap kan BMW zonder gêne ook een 530e xDrive aan de man brengen. Ondanks de gestegen CO2-uitstoot naar 46 g/km (2l /100 km) blijft deze vierwielaangedreven versie ook 100 aftrekbaar vanaf 2020. Net zoals de achterwielaangedreven variant kan de 530e xDrive pronken met een systeemvermogen 252 pk dankzij de viercilinder turbobenzine die samen werkt met de 113 pk sterke elektromotor.
Een volledig pakket voor de zelfstandige dus. Al ontbreekt er iets BMW... een 530e Touring. Want jawel, BMW biedt geen 5 Reeks stationwagen met stekker aan en doet dat met deze update nog steeds niet. Een gemiste kans!
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Door andre123 2 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Door Waxweazel 2 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 2 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 2 jaar geleden