
Hyundai lanceert een gelimiteerde variant van haar hothatch i30 N. Die krijgt geen extra performance onder de kap maar wel een dieetkuur om de dynamische kwaliteiten extra in de verf te zetten. De i30 N Project C is geboren!
De i30 N Project C, vernoemd naar een testcircuit van Hyundai. Belangrijker om weten is dat deze tot 600 stuks gelimiteerde i30 N gewicht verliest op alle belangrijke plaatsen. In totaal schaaft Hyundai daarmee 50 kilogram van de i30 N. Waar ze overal met de kaasschaaf over gingen?
500 gram per zijschort!
De motorkap bijvoorbeeld. Die is op deze versie vervaardigd uit CFRP (met koolstofvezel versterkte plastiek). Goed voor 7.2 kilogram minder op de weegschaal. De drempels aan de zijkant, die zijn maar liefst 500 gram lichter... per zijde! De diffuser achteraan, die is dan weer 386 gram lichter. Binnenin mochten de sportstoeltjes op pensioen om plaats te maken voor racestoelen van Sabelt. Die zijn 7.5 kilogram lichter per stoel.

Tot dusver de uiterlijke opsmuk. Het echt belangrijke gewichtsverlies wordt aan de mechanische componenten gewonnen. Neem nu de ophangingsarmen achteraan. Die zijn op deze i30 N Project C van aluminium en komen daardoor 4,66 kg lichter voor de dag. De velgen (van OZ Racing) doen het onafgeveerd gewicht dan weer afnemen met een heftige 22 kilogram. En geloof ons, zoiets voel je tijdens het rijden. Schaaf links en rechts nog wat af kleinigheden en je kom tot een winst van 50 kilogram;
Handling boven power
De 2-liter viercilinder voorin deze i30 N Project C blijft ongewijzigd. Waardoor hij beroep doet op 270 pk en 378 Nm koppel. Wel werd de ophanging wat strakker getrokken, de dempers onder handen genomen en valt de Project C zes milimeter lager uit dan de reguliere i30 N.

Of deze i30 N Project C daardoor de logische keuze wordt bij de aankoop van je i30 N? Ja en nee. Want ja, dit is de extreemste i30 N die je momenteel kan kopen... alleen heeft Hyundai besloten amper 600 stuks te gaan bouwen. Waardoor dit exclusief gerief is.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)-
Door andre123 3 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)-
Door Waxweazel 3 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 3 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 3 jaar geleden