
Hoewel afwezig op het autosalon van Frankfurt, probeert Fiat vandaag een straaltje van de spotlight te stelen met de introductie van een nieuwe sportieve 500X. Nee, nog steeds geen Abarth 500X, wel de 500X Sport! Marketingteam; neem het even over!
Want eerlijk is eerlijk, deze 500X Sport is het equivalent van een M-, AMG of R-pakket op je auto te kleven. Vooral visuele opsmuk dus, zonder echt technisch hemel en aarde te verzetten. Al liegen we dan misschien wat, want deze 500X Sport krijgt daadwerkelijk enkele aanpassingen die het rijgedrag ten goede moeten komen.
26% minder onderstuur
Zo is de stuurinrichting wat strakker afgesteld en worden dempers rondom geïnstalleerd die straffer worden naarmate de snelheid naar boven gaat (Frequency Selective Damping). De veren, die worden dan weer ingekort om de 500X Sport 13 millimeter dichter bij moeder aarde te brengen. Samen met sportievere banden op 19-duims velgen zegt Fiat dat het onderstuur met 26% heeft weten terug te dringen.

Voorin deze 500X Sport enkel de strafste motor van het gamma. Het gaat dan over de 1.3 turbobenzine met 150 pk. Dat blok koppel Fiat automatisch aan een automaat met dubbele koppeling. Visueel installeert het Italiaanse merk wat sportiever bumperwerk rondom en het moet gezegd; die 19-duims velgen zijn om duimen en vingers af te likken.
In België moet deze rakker minimaal 24.690 euro gaan kosten. Daarmee is 'ie bijna 10.000 euro duurder dan een instap-500X maar deze 500X Sport pakt natuurlijk wel uit met de strafste motor, automaat, zowat alle snufjes én een aangepaste ophanging.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Door andre123 3 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Door Waxweazel 3 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 3 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 3 jaar geleden