
De Italiaanse sportwagenconstructeur laat in zijn ambitieuze toekomstplannen kijken. Maar als de Italianen iets beloven, is het altijd afwachten...
De Italiaans-Amerikaanse FCA-groep, eigenaar van onder meer Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Maserati, beloofde eind vorig jaar om 5 miljard euro te investeren in zijn Italiaanse fabrieken. Nu laat Maserati weten wat het van plan is om met dat geld te doen. De hoofdmoot ligt – hoe kan het vandaag ook anders? - bij de langverwachte elektrificatie en bij autonoom rijden.
Ghibli eerst
Op vlak van (plug-in)hybrides en elektrische modellen kijkt de FCA-groep tegen een achterstand aan. Maar in 2020 is het zover: dan krijgt de Ghibli de eer om de eerste hybride Maserati te worden. De sedan staat aan de vooravond van een facelift; de hybride Ghibli volgt wellicht dus tegelijk met of na die update.

Eindelijk Alfieri
Daarna volgt de langverwachte nieuwe sportwagen, die wellicht gebaseerd zal zijn op de geslaagde Alfieri-conceptcar van enkele jaren geleden. Maserati zelf spreekt over een elektrische aandrijving, maar de deur naar een klassieke(re) verbrandingsmotor wordt door de Italianen op een kier gelaten.

Een flinke som van die 5 miljard euro wordt gepompt in de “Maserati Utility Vehicle”, die in 2021 wordt verwacht. Meer wil Maserati nog niet kwijt, maar wellicht gaat het om een SUV die in het gamma onder de Levante komt te staan.
GranTurismo op pensioen
De intussen stokoude GranTurismo en GranCabrio krijgen in de nabije toekomst eindelijk ook opvolging. Die zal eveneens elektrisch zijn, maar in de wandelgangen wordt er gefluisterd dat klassieke motoren nog steeds op het appel zullen zijn. De Levante, Quattroporte en Ghibli zullen zowat continu geüpdatet worden. Alle nieuwe modellen en updates van bestaande Maserati’s zullen beginnen met autonoom rijden op niveau 2. In de toekomst moet dat evolueren naar niveau 3.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)-
Door andre123 3 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)-
Door Waxweazel 3 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 3 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 3 jaar geleden