Nieuw Belgisch verkeersreglement vanaf 2012: Alles op een rijtje

Onze Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe heeft er in totaal drie jaar aan gewerkt en publiceert vandaag het nieuwe 216 bladzijde dikke verkeersreglement. In totaal staan daar 540 nieuwe verplichtingen in, u leest het goed, 540 nieuwe regels of aangepaste situaties. Vanaf volgende zomer dus graag even een nieuwe wegcode kopen in de boekhandel en jezelf bijscholen. Volgens Schouppe was een grondige opkuis van het reglement broodnodig. Sommige verkeersborden en zelfs wetteksten spraken elkaar tegen, waardoor de politierechtbank in vaak benarde situaties terecht kwam. Het belangrijkste element is misschien wel het volgende. Schouppe zegt dat de nieuwe borden zijn afgestemd op internationale afspraken, waardoor ons land geen uitzondering meer hoeft te zijn en bestuurders minder vaak voor verrassingen komen te staan. Andere wijzigen somden we even op. Lees meer...

**Elektrisch Parkeren


Elektrisch parkeren

**Het moest er van komen. Mensen die over een volledig elektrisch voertuig beschikken kunnen in sommige parkeerzones genieten van een parkeerplek exclusief voorbehouden voor hen. Zulke parkeerplaatsen, enkel voor elektrische wagens dus, zullen worden aangeduid met een speciaal verkeersbord (rechts).

Parkeerzones
Het zijn geen ongekende situaties. Je parkeert je auto in alle rust, doet wat je moet doen en als je terug komt heb je een boete onder de ruitenwisser liggen. "Potverdrie, ik zie hier toch geen geldautomaat staan?", "Jawel schat, kijk, daar!".

**

euro zone betalend parkeren

**Die situaties wil het nieuwe reglement voorkomen door:

1) een betaalde parkeerzone aan te duiden met het Euro-teken op de grond te schilderen (rechts).
2) Alle borden met betrekking tot parkeren zullen nu een oranje achtergrond hebben. Op die manier moet het voor de bestuurder duidelijk worden welk reglement er in welke straat geldt.

Quads
We schreven hierover al eens een artikel, met enkele leuke reacties als gevolg. Schouppe introduceert een verbodsbord voor quads, elke gemeente is vrij dit bord te plaatsen waar zij het wil. Er komt dus geen algemeen verbod op quads, maar ze zullen enkele straten niet meer in mogen.

Bromfietsers krijgen de keuze
Wie met een bromfiets van de Klasse B (

Bushaltes
Bushaltes krijgen vanaf de zomer in 2012 een verkeersbord, want voor sommige bestuurders is het niet altijd duidelijk waar zo'n busstrook begint en eindigt. Verder wordt die buszone nu met een gele zigzaglijn afgetekend, zoals dat in het buitenland ook het geval is.

**Achteropzitten mag als...
**... je telkens een been aan elke kant van de fiets of bromfiets houdt. Geen amazonehouding dus, waar je beide benen aan dezelfde kant van het rijtuig houdt. Daarmee zou je onvoldoende je evenwicht kunnen houden en is het bijgevolg te gevaarlijk. Eerlijk gezegd? Ik dacht dat je nooit achterop mocht zitten.

Jonge fietsers
Tot voor kort mochten kinderen tot negen jaar ongestoord op het voetpad fietsen, die leeftijd wordt nu opgetrokken tot tien jaar. Volgens Schouppe waren verschillende verkeersspecialisten vragende partij.

**Reisbussen mogen nu wel inhalen
**Autocars werden over dezelfde kam geschoren als vrachtwagens, en daar maakt het nieuwe reglement een einde aan. Autocars zullen vanaf de zomer in 2012 bij regenachtig weer wél mogen inhalen. Vrachtwagens mogen dat nog steeds niet. Die laatsten zorgen voor te veel opspattend water.

**

Beurtelings parkeren afgeschaft

Beurtelings parkeren wordt afgeschaft**

Compleet zinloos, achterhaald en te moeilijk, zo kan je het beurtelings parkerensysteem wel samenvatten. In sommige gemeenten ging het zelfs zo ver dat men de wagens enkel mocht verplaatsen tussen 19.30 en 20.00 uur. Schouppe schaft het bord af en dwingt de lokale overheden daarmee tot het creëren van een nieuwe parkeersituatie.

Lichten in de tunnels
Voortaan zal je voor het binnenrijden van een tunnel een blauw verkeersbord tegenkomen met een witte lamp en een rode streep daardoor. Dat bord maakt duidelijk dat het gebruik van de dimlichten (en niets anders) verplicht is.

**

Tijdelijke verkeersborden

Tijdelijke verkeersborden**

Die zullen voortaan een gele kleur hebben, in plaats van de oranje kleur nu. Alle tijdelijke worden zullen moeten worden vervangen. Het grootste deel daarvan zijn de verkeersborden tijdens wegwerkzaamheden. Ook de tijdelijke verkeersborden die de maximumsnelheid weergeven in de werkenzone zullen een gele achtergrond hebben. Op die manier moet elke vorm van verwarring worden vermeden.

 

Het mistbord
**

Nieuw mistbord

**Een van de vele verkeersborden is de gevarendriehoek die eventuele mist zal aanduiden. Vraag ons niet hoe die zones zullen worden bepaald.

Ritsen nu verplicht
Dat werd tijd zeg. Elke bestuurder is verplicht om in situaties waar er een wegstrook wegvalt telkens 1 bestuurder voor te laten. Het ritsen stond al in de wegcode maar was toen niet verplicht.

 

Afbeeldingen Via Het Nieuwsblad

Reacties: 13 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Mesoerrie 11:55
afbeelding van Mesoerrie

"Voortaan zal je voor het binnenrijden van een tunnel een blauw verkeersbord tegenkomen met een witte lamp en een rode streep daardoor. Dat bord maakt duidelijk dat het gebruik van de dimlichten (en niets anders) verplicht is."

Een lamp doorhaalt met een streep, en dan moet je je lichten aanzetten?
Hopelijk is dit een foutje :p anders wordt het toch wel erg verwarrend.

Rik desmet 16:40
afbeelding van Rik desmet

Volgens het reglement van 1980 is een rood rond bord een verbod, een blauw rond een verplichting en een blauw vierkant een aanbeveling.

Pieter Aertgeerts 12:02
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Nope, geen vergissing. Ik vind het bord niet terug online, dus je zal de krant moeten open zwieren. ;)

Anonieme gebruiker 12:30
afbeelding van Anonieme gebruiker

Een bromfiets klasse B die sneller dan 50KM/u gaat? En die dat trager zijn moeten op de rijbaan, en degene die SNELLER zijn mogen kiezen om ook op het fietspad te rijden??? wut???

Mesoerrie 13:03
afbeelding van Mesoerrie

Nene, brommers mogen nog altijd maar 45km/h, maar op wegen waar er max 50 gereden mag worden, moet je op de baan rijden. Op een >50 weg kan je kiezen of je op de baan dan wel op het velopad rijdt.

Vroeger MOEST je dacht ik op het fietspad rijden indien de snelheid hoger was dan 50.

Ponrow 14:07
afbeelding van Ponrow

dat laatste gaat het probleem bij ritsen nog altijd niet oplossen...

Techno Patat 16:47
afbeelding van Techno Patat

Ik vind het er op verbeterd! Toegegeven: schoeppen is niet echt m'n maat geweest (kheb het meer voor klavers) maar dit is toch wel niet slecht... Kheb zo op d radio nog wat puntjes gehoord waarbij ik dacht: hmm, niet slecht gezien!

Enkel die dimlichten zijn ambetant in een tunnel, aangezien van m'n volvo de lampen altijd branden en uitgaan als ik hem afleg laat ik de lampen dus altijd staan op nachtstand...

De dimlichten (alsek ze daar al ooit eens opzet :p!) daarentegen blijven na het afleggen van m'n auto wel branden, en geven geen pieptoon :p! Best dat ik niet veel tunnels doe, want alsek 1x vergeet te verzetten --> platte batterij :p!

BizkiD 17:02
afbeelding van BizkiD

Dat verplicht ritsen is natuurlijk goed, maar ik denk niet dat het veel zal helpen. Ik bedoel, gaan ze politieagenten op dergelijke plaatsen zetten om te controleren? Het is niet omdat het verplicht is dat iedereen het werkelijk zal doen.

Sven 19:05
afbeelding van Sven

@ anonieme gebruiker: ik heb de formulering iets duidelijker gemaakt.
@Mesoerrie: idd, en als je dat op de Boomsesteenweg van Wilrijk tot Boom toepaste, gaf dat vreemde situaties; om de haverklap kon je op of af het fietspad klimmen, want dan veranderde het in bebouwde kom of was die net gedaan.

Yannick Degroeve 09:31
afbeelding van Yannick Degroeve

dat ritsen is voor vele toch nog moeilijk hoor..... de meeste gaan volledig in de fout door te beginnen ritsen vanaf dat ze zien dat de baan wegvalt... zo maak je gewoon file's..... het is verplicht om zo ver mogelijk door te rijden.

Anonieme gebruiker 11:10
afbeelding van Anonieme gebruiker

Kan iemand misschien de link geven naar het volledige reglement?

Pieter Aertgeerts 12:33
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Die staat naar ons weten nog niet online, ik zou deze website in het oog houden: http://www.wegcode.be/

Giegas Frank 15:12
afbeelding van Giegas Frank

Ik rijd alle dagen met mijn bromfiets B klasse naar het werk ong 25 km. Als ik met mijn bromfiets in een bebouwde kom op de rijbaan rijdt wordt ik er toch vanaf gereden. Rijd ik met mijn bromfiets op de rijbaan waar het verplicht is, op plaatsen waar B verboden is op het fietspad is dit hetzelfde geval. Rijd ik aan de kant van van de rijbaan, halen auto's mij in terwijl er ook iemand van de tegenover gestelde richting aan komt gereden. Raad is wie hier plaats gaat moeten maken. Rijd ik op de rijbaan en eis ik mijn plaats op dan eindigt dit steeds met obscene gebaren en toestanden.Dus eind conclusie rijd maar op het fietspad ook al mag het niet en blijf van de rijbaan af of drijf je bromfiets op naar min 55 km/u. Wat het beste is weet ik niet.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws