Aantal verkeersdoden neemt opnieuw toe in 2011

Het aantal verkeersdoden is in 2011 opnieuw toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het BIVV.In Wallonië was de stijging het grootst (+8,8 procent), terwijl er ook in Vlaanderen meer doden vielen (+1,1 procent). Het totaal aantal doden op de plaats van het ongeval steeg van 742 naar 770. In Vlaanderen waren dat er 382, in Wallonië 371 in Brussel 17. Als de mensen die binnen de dertig dagen na het ongeval worden meegrekend, komt het totaal zelfs op 875.

De oorzaak van de stijging ligt volgens het BIVV bij de zware regenval en zachte temperaturen van eind 2011. De voorgaande decembermaanden kregen veel sneeuw en koude over zich, waardoor het aantal dodelijke ongevallen lager lag.

In de provincies Luxemburg (+27 procent) en Antwerpen (+24,4 procent) was de stijging het grootst. In Oost-Vlaanderen (-12,8 procent), Vlaams-Brabant (-10,8 procent) en Limburg (10,7 procent) vielen in 2011 dan weer minder doden dan in 2010.

Via: GvA

Reacties: 5 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Wim 09:32
afbeelding van Wim

dat zijn er natuurlijk 875 te veel, maar ik zie het niet ooit op 0 staan, ik vraag mij af hoeveel er aan alcohol te wijten zijn

Anonieme gebruiker 12:11
afbeelding van Anonieme gebruiker

0 tolerantie op vlak van alcohol, niet roken achter het stuur( ben zelf roker en het is even gevaarlijk als bellen), snelwegen breder en effen maken, max snelheid verhogen ( Duitsland), op andere wegen snelheid drastisch verlagen, slimme stoplichten ( Nederland, gevaarlijk rijgedrag (bumperkleven, zigzagge, enz... ) nachtje in de cel

Mesoerrie 18:04
afbeelding van Mesoerrie

@ Anonieme gebruiker:
Goh ja, nultolerantie voor alcohol... zoals het nu is, is het toch niet slecht? Kan je tenminste nog een aperitief en een glas wijn of bier drinken als je gaat gaan eten... En tis nu toch niet dat je gaat beginnen zwalpen over de weg hé. Ik ben er van overtuigd dat vermoeidheid leidt tot een tragere reactiesnelheid dan een beetje alcohol.
Niet roken achter het stuur, het veiligheidsaspect daarvan ontgaat me... als dat al niet meer mag, verbiedt dan ineens ook de radio, of even op de kaart kijken of even het scherm van je gps een beetje inzoomen

En de wegen waar de snelheid verlaagd moet worden moet ik nog tegenkomen.

Veel heeft volgens mij te maken met verkeersinzicht, niet (vaak genoeg) kijken in de spiegels en afstand houden.

Het is een illusie om dat cijfer op 0 te krijgen, al is elke dode natuurlijk een teveel, maar het moet ook allemaal wat redelijk blijven hé.

Ponrow 18:30
afbeelding van Ponrow

volgens mij is overdrevensnelheid toch de meest bepalende factor...

Wim 19:07
afbeelding van Wim

overdreven snelheid wordt vaak aangehaald, maar zat achter het stuur zitten en te snel rijden wordt ook als overdreven snelheid gezien, zelfde met bellen etc

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws