Brusselse taxi's betogen tegen gedragscode

Taxi-sign

De taxichauffeurs zijn boos op minister Grouwels (CD&V) die samen met minister-president Picqué (PS) enkele beleidswijzigingen wil doorvoeren. Vooral de gedragscode die de chauffeurs moeten onderteken blijkt kop van jut. Leden van de verenigingen Taxis United en Association des taxis bruxellois voeren dan ook actie voor betere werkomstandigheden.

Die "gedragscode" bepaalt dat chauffeurs ten alle tijden defensief moeten zijn, niet mogen roken in de wagen en de klant als koning moeten stellen. Verder verplicht het ook dat chauffeurs voldoende geld op zak moeten hebben en hun wagen niet onbewaakt mogen achterlaten. Daar knelt dan ook het schoentje. De chauffeurs pleiten al jaren voor een betere uurregeling, meer standplaatsen en het systematisch gebruiken van de aanwezige busbanen. Ook de oneerlijke concurrentie van taxibedrijven uit de rand van Brussel zorgt voor wrevel.

Ongeveer 200 taxi's verzamelden zich aan het Noordstation van Bussel om in colonne naar het kabinet van minister-president Picqué te rijden. De verenigingen Taxis United en Association des taxis bruxellois (ATB) hopen dat het beleid wordt gewijzigd. Ze vragen de gedragscode voor chauffeurs, die Grouwels volgens hen zonder hun toestemming goedgekeurd heeft, te annuleren.

De woordvoerder van minister Grouwels zegt dat de gedragscode voor taxichauffeurs belangrijk is.
"De Brusselse taxichauffeurs vervullen een ambassadeursrol voor de hoofdstad. Hun gedrag en houding bepalen mee de beeldvorming van vele duizenden toeristen en zakenmensen over Brussel. De kwaliteit van de dienstverlening moet daarom gewaarborgd zijn," zegt Philippe Vanstapel (woordvoerder van minister Grouwels).

Indien de twee protesterende federaties de gedragscode niet ondertekenen zullen ze niet meer mogen rijden met hun taxi's. Alle andere taxiverenigingen in Brussel hebben het charter ondertekend.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
B4 17:57
afbeelding van B4

Bij ons in Antwerpen zijn de aanstekers uit de auto's gehaald omdat er in de auto's niet gerookt mag worden. En de klant als koning stellen is soms best goed voor de fooi. Wat is voldoende geld op zak hebben? Soms betalen de klanten (vrij) gepast, anders heb je 5 klanten na elkaar die telkens betalen met een biljet van 50 voor een rit van 10 euro...

En hun voertuigen onbewaakt achterlaten?

Achja, taxichauffeur zijn in Brussels zal niet zo gemakkelijk zijn. Al dat verkeer enzo. Zelf al 2x een mooie parkeerboete gehad in het Brusselse

Uw reactie