Intelligente flitspalen voor snelwegen

Intelligente flitspalen voor snelwegen

Je kent ze wel, de matrixborden die soms van snelheid wisselen. Je kent ongetwijfeld ook wel wat plaatsen waar er flitspalen ter hoogte van die matrixborden staan. Wel, die laatste zullen nu dezelfde maximumsnelheid hanteren als aangegeven op de borden.

Je vindt de dynamische verkeersborden boven de Antwerpse Ring, de snelwegenrond Gent en de E313. Tijdens een zware ochtend- of avondspits tonen de dynamische borden een snelheid van 50, 70, 90, 100 of 110 km per uur. Door het toepassen van een nieuwe technologie worden de flitspalen rechtstreeks verbonden met de matrixborden. Als daarop staat dat de maximumsnelheid 70 km/u is op de snelweg, dan gaan de palen ook vanaf 70 km/u flitsen. Het systeem moet vanaf de zomer ingevoerd worden. Wie de aangegeven snelheid overschrijdt, zal beboet worden. Toch volgt eerst nog een testfase en proefperiode, waarbij de E40 ter hoogte van Gent en de Antwerpse Ring als proefomgevingen dienen. Wanneer het project van start gaat, ligt nog niet vast. "We moeten de communicatie tussen de twee apparaten eerst nog uitgebreid testen", verwoordt Erika Decorte van Wegen en Verkeer.

Behalve de maximumsnelheid weergeven en boetes genereren hebben de slimme borden ook het doel de veiligheid op de snelweg te verhogen. Ze informeren bestuurders over files en ongevallen en worden ingezet om de doorstroming van het verkeer te sturen. "Er is minder gevaar dat achterliggend verkeer op een file inrijdt als we de snelheid van de verkeersstroom geleidelijk kunnen verlagen", zegt Decorte nog.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 4 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Wim 12:11
afbeelding van Wim

ik snap dat ze dat willen doen, maar de vraag is altijd, vanaf wanneer flitsen ze, flitsen ze op 71 of niet, en daardoor krijg je mensen die op de rem gaan staan ondanks dat ze niet te snel rijden

Alfred 12:46
afbeelding van Alfred

Nochtans redelijk duidelijk: < 100 km/u 6 km/u marge ; > 100 km/u 6 % marge. De toogpraat van mensen die geflitst zijn voor 1 km/u, reden in werkelijkheid minimaal 7 km/u sneller, wat op de teller overeenkomt met een kleine 10 km/u. Je snelheidsmeter moét te veel aanduiden, ook al wordt dat met de huidige techniek wat minder t.o.v. een 20 jarige auto.

Samengevat:
- Borden 50 km/u: flits vanaf 57 km/u
- Borden 70 km/u: flits vanaf 77 km/u
- Borden 90 km/u: flits vanaf 97 km/u
- Borden 100 km/u: flits vanaf 107 km/u
- Borden 110 km/u: flits vanaf 118 km/u
- Borden uit: flits vanaf 128 km/u - hangt van de afronding af, wiskundig correct zelfs 129 km/u
Tel daarbij de afwijking van je teller van 1-3 km/u en je kan er op je teller bijna 10 km/u boven zitten vooraleer je € 50 mag sponsoren.

Maar ik begrijp wat je wil zeggen; door al die toogpraat denken er velen dat ze inderdaad geflitst worden aan 1 km/u te snel en gaan ze paniekerig, irritant en gevaarlijk rijden. Die remmanoeuvres zorgen dan weer voor een accordeon en de file is begonnen.

Wat mij betreft: dat ze eerst die borden eens leren programmeren. Rond Antwerpen meerdere keren moeten remmen tot 50 km/u, om dan weer te mogen versnellen tot 120 km/u en de staart van de file in te knallen. Maar dat correct aansturen levert natuurlijk niks op, dit spelletje wel ;)

B4 21:52
afbeelding van B4

1x in de maand kom ik 's morgens op de Antwerpse Ring, tegen 5u, en al die matrixborden staan op 50 km/u terwijl er weinig verkeer is, geen wegenwerken, ... Hetzelfde voor die zogenaamde intelligente verkeerslichten die op groen springen als die een auto zien, maar in 40% van de gevallen niet werken waardoor je bijna verplicht wordt om door het rood te rijden...

Cuore Sportivo 17:02
afbeelding van Cuore Sportivo

Was dit aan de Kennedytunnel reeds niet het geval? Ben daar al geflitst aan 90 toen de borden op 70 stonden...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws