Andere pijlen boven snelwegen = half uur minder file

snelwegen

De file aanpakken zit hem blijkbaar in de details. In Nederland is uit onderzoek gebleken dat het omdraaien van de pijlen op de verkeersborden boven de autostrade kan leiden tot een half uur minder file. In Antwerpen loopt sinds kort een proefproject, naar het voorbeeld van onze noorderburen en met de hoop dat de resultaten vergelijkbaar zijn.

Het onderzoek in Nederland werd geleid door een bende ingenieurs die konden bewijzen dat naar beneden wijzende pijlen chauffeurs op de autostrade onbewust nerveus maken. Een pijl die naar beneden wijst lijkt iets te willen zeggen over die bewuste plek, terwijl het vaak nog kilometers duurt alvorens je een rijrichting moet kiezen.

Sneller en comfortabeler

Het omdraaien van de pijlen, waardoor ze naar boven wijzen, en dus effectief een toekomstige richting aangeven, maakt de bestuurders veel rustiger. In die mate zelfs dat de gemiddelde snelheid met 10 km/u toeneemt. Dat vertaalt zich in een half uur minder file. De omhoog wijzende pijlen sluiten beter aan bij de tekens op de navigatiemenu's en zorgen ervoor dat de bestuurder zich beter geïnformeerd voelt.

e40-brussel-leuven-spitsstrook-borden-pijl-omlaag

Federale bevoegdheid

In Nederland zijn ze overtuigd van de aanpak en vervangen ze momenteel alle borden boven de autowegen. Ook Duitsland en Zweden zijn in actie geschoten en kiezen resoluut voor de nieuwe pijlrichting.

Antwerpen onderzoekt nu de impact op haar wegen. Zodra de resultaten positief zijn, naar het voorbeeld van Nederland, zullen ook hier alle borden worden vervangen. Hoewel. De federale overheid zal op basis van de Antwerpse bevindingen de finale knoop moeten doorhakken, rekeninghoudend met het kostenplaatje dat zo'n bordenwissel met zich meebrengt. Al kost een half uur file per dag ons ook stukken van mensen.

foto inzet uit Nederland.

Auteur: Auteur: Pieter A.
Reacties: 6 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Mathieu 12:26
afbeelding van Mathieu

Eens kijken hoe lang het in België zal duren eer men écht actie onderneemt.

Wim 12:57
afbeelding van Wim

echt actie WIL ondernemen zal je bedoelen :)

Alfred 15:24
afbeelding van Alfred

In hoeverre hangt die snelheidswinst niet samen met de recente snelheidsverhoging daar, ook toevallig 10 km/u.

Pieter A. 15:29
afbeelding van Pieter A.

Dat staat er los van denk ik. Ze berekenden de gemiddelde snelheid op de plaatsen rond die borden. De snelheidstoename is er al een tijdje. Ik vermoed dat ze daar dan wel rekening mee houden. Het gaat hier ook om plaatsen van filevorming. Ze gaan niemand van 130 naar 140 km/u willen brengen :) Maar wel van 60 naar 70 km/u.

Adriaan 16:06
afbeelding van Adriaan

Toch een terechte opmerking, zolang je niet weet hoe uw statistieken zijn opgemaakt, kan je zeggen en bewijzen wat je wilt.
"there are lies damned lies and statistics"

Alfred 19:28
afbeelding van Alfred

Krant stelt dat het op het knooppunt Velperbroek in Arnhem getest werd (had ik over gelezen), zou maar 100 km/u toegelaten zijn daar dus mijn punt klopt inderdaad niet... Oeps. Kan dan natuurlijk wel nog zijn dat de stukken er achter (die nu wel 130 km/u ipv 120 km/u zijn) een invloed gehad hebben, maar laten we daar ons hoofd niet over breken.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws