
De file aanpakken zit hem blijkbaar in de details. In Nederland is uit onderzoek gebleken dat het omdraaien van de pijlen op de verkeersborden boven de autostrade kan leiden tot een half uur minder file. In Antwerpen loopt sinds kort een proefproject, naar het voorbeeld van onze noorderburen en met de hoop dat de resultaten vergelijkbaar zijn.
Het onderzoek in Nederland werd geleid door een bende ingenieurs die konden bewijzen dat naar beneden wijzende pijlen chauffeurs op de autostrade onbewust nerveus maken. Een pijl die naar beneden wijst lijkt iets te willen zeggen over die bewuste plek, terwijl het vaak nog kilometers duurt alvorens je een rijrichting moet kiezen.
Sneller en comfortabeler
Het omdraaien van de pijlen, waardoor ze naar boven wijzen, en dus effectief een toekomstige richting aangeven, maakt de bestuurders veel rustiger. In die mate zelfs dat de gemiddelde snelheid met 10 km/u toeneemt. Dat vertaalt zich in een half uur minder file. De omhoog wijzende pijlen sluiten beter aan bij de tekens op de navigatiemenu's en zorgen ervoor dat de bestuurder zich beter geïnformeerd voelt.

Federale bevoegdheid
In Nederland zijn ze overtuigd van de aanpak en vervangen ze momenteel alle borden boven de autowegen. Ook Duitsland en Zweden zijn in actie geschoten en kiezen resoluut voor de nieuwe pijlrichting.
Antwerpen onderzoekt nu de impact op haar wegen. Zodra de resultaten positief zijn, naar het voorbeeld van Nederland, zullen ook hier alle borden worden vervangen. Hoewel. De federale overheid zal op basis van de Antwerpse bevindingen de finale knoop moeten doorhakken, rekeninghoudend met het kostenplaatje dat zo'n bordenwissel met zich meebrengt. Al kost een half uur file per dag ons ook stukken van mensen.
foto inzet uit Nederland.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
amaai ja,dat ze daar nog niet opgekomen zijn
Door andre123 1 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Als er nu eens een station-versie van zou zijn, dan zou het nog interessanter zijn. Die extra...
Door Waxweazel 1 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 1 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 1 jaar geleden