Verkeersdoden in Europa op 10 jaar tijd gehalveerd

Op tien jaar tijd is het aantal verkeersdoden in wagens met 55 procent gedaald. Een geruststellend getal, België doet het echter minder goed volgens de cijfers van de European Transport Safety Council (ETSC).

In 2001 stierven 27.001 inzittenden (chauffeur en passagiers) van wagens door een verkeersongeval in Europa. Anno 2012 daalde dat getal tot 12.345. Omgerekend zo'n 55 procent. Daarbij zijn net iets meer dan de helft van de slachtoffers jonge mannen tussen de 20 en 25 jaar (56%).

Drinken/ Snelheid/ Gordel

Rijden onder invloed blijft de grote oorzaak van dodelijke ongevallen in het verkeer op Europese bodem. Maar liefst 25 procent van de verkeersongevallen zou kunnen vermeden worden met een nultolerantie. Omgerekend zijn dat jaarlijks 5.600 levens. Daarnaast moet de pakkans voor het rijden onder invloed ook gevoelig verhoogd worden. 3 op de 5 Europeanen gaf aan in de laatste drie jaar geen alcoholcontrole te hebben gehad. Andere spelers zijn overdreven snelheid en het niet dragen van een gordel. een op tien draagt nog steeds geen gordel vooraan en een schokkende 75% draagt de levensredder niet achteraan.

België kneusje van Europa

Terwijl Spanje de beste cijfers kan voorleggen, gaat het België minder voor de wind. Bij ons daalde het aantal slachtoffers per jaar minder snel dan in de rest van Europa. Daar komt nog eens bij dat Belgen notoire hardrijders zijn. De helft van de automobilisten geeft toe zich niet aan de snelheidslimiet te houden op landelijke- en gewestwegen.

Opmerkelijk, in Nederland en Zweden valt de daling te verklaren door het verbeteren van de weginfrastructuur. Iets waar ze hier in België misschien toch van kunnen leren. De ETSC stelt in hun rapport daarenboven voor om de snelheidslimiet overal te verlagen met 1 km/uur. Dat zou op jaarbasis 1.300 mensenlevens redden.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws