Hoeveel km/u mag je te snel rijden in België zonder pakkans?

Hoe-snel-rijden-zonder-flitskans

Hoe snel mag je nu eigenlijk rijden voor de flitspaal af gaat? Want de overheid hanteert toch een marge? Een nieuw omzendbrief van het college van Procureurs-Generaal moet duidelijkheid scheppen.

Die duidelijkheid moet er komen omdat de lokale politie tot nog toe zelf de 'foutmarge' mocht instellen tussen 6,7 of 9 kilometer per uur. Die marge wordt nu steeds op 7 kilometer per uur gezet, behalve op de autostrade. Simpel gezegd; in een zone 50 zal de flits pas afgaan als je 7 km/u te snel rijdt (57 km/u). Idem voor een zone 70 (77 km/u) en zone 30 (37 km/u). Op de autostrade wordt de marge iets opgetrokken, want daar zal je pas tegen de lamp lopen vanaf 129 km/u.

Gaat de flits af, dan bedraagt de minimumboete 53 euro, voordien was dat 50 euro. Vanaf 17 km/u te snel (bijvoorbeeld 67 in een zone 50) loopt de boete snel op per kilometer per uur te snel.

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Yannick 11:27
afbeelding van Yannick

Rij je op de teller van je auto kan je dat geloven maar neem je je GPS snelheid voor waar dan kan dat wel eens tegenslagen :-)

C. 12:00
afbeelding van C.

De snelheid op de teller is altijd afwijkend en dat is bij iedere auto lichtjes anders. Als men pas gaan flitsen bij 57 km/u (op de GPS gemeten) dan moet ik bijvoorbeeld al 62 km/u op mijn teller hebben staan voordat ik geflitst word. Op de autosnelweg kan ik al 134 km/u op de teller aanhouden en net niet geflitst worden. Want dat is 128 km/u volgens de GPS.
Eigenlijk een hele ruime marge!!

Adriaan 14:52
afbeelding van Adriaan

Daarmee dat ik mijn cruise control altijd op 128 km/u zet, dan zit ik exact op 120 reële snelheid. Leuk om te weten dat ik uiteindelijk 130 kan instellen. Die 2 per uur is een wereld van verschil als het over "vlot" rijden aankomt, dan rij je meestal net iets sneller dan de rest, waardoor je tenminste kan voorbij steken, en niet naast iemand komt vast te zitten die zijn gaspedaal niet heel stabiel kan indrukken.

Evo X 19:12
afbeelding van Evo X

Volg ook al tijdje wat tomtommeke opgeeft, ook al omdat bij snelheid op autosnelweg afwijking nog groter is.

Techno Patat 22:50
afbeelding van Techno Patat

Dan moet je er wel van uitgaan dat die flitsapparaten perfect juist afgesteld staan! Als ze een beetje te enthousiast staat ingesteld en jij bent van plan om 127 op gps te rijden dan zal je er toch aan hangen hoor :-)!

Overigens zowel de AMG en m'n Alfa geweest schelen 1 km/h aan 100 met de gps snelheid. Sportmodellen die grotere banden krijgen krijgen amper aangepaste snelheidsmeters ;-)! 125km/h op cruisecontrol is al genoeg voor mij dus :D!

andre123 12:33
afbeelding van andre123

toch typisch,hanteer een tollerantie en bijna iedereen maakt er gebruik van.
die tolerantie zou moeten gebruikt worden om toch nog iemand veilig te kunnen passeren die net niet de max snelheid aanhoud.dus ff veilig inhalen en terug de wettelijke snelheid.
7 km op een rit van een uur?belachelijk.

Mathieu 13:47
afbeelding van Mathieu

Beste
dat zijn discussies die hier vele malen gevoerd zijn, wie rijdt iets sneller, wie niet, wie vindt dat max snelheid omhoog moet, wie niet, enz...

Ik heb onlangs even met Volkswagen Golf Van gereden. Snelheid scheelde 6 a 7km/h met mijn GPS (op telefoon), dat vind ik veel. Dus tel daar dan 6 à 7 km/h bij van de tolerantie, en je komt aan bijna 14km/h. Is al de moeite.

En neen, ik rijd niet met de tolerantie in het achterhoofd. Mijn eigen wagen is correcter dan de Golf. :-)

Alfred 17:25
afbeelding van Alfred

Beetje hypocriet om commentaar te hebben op anderen die 7 km/u sneller willen rijden, maar wel zelf praten over inhalen van anderen die nét niet de maximum snelheid rijden. Dus enerzijds is het "belachelijk" om 6 à 7 km/u sneller te rijden, maar als het is om iemand in te halen die 5 km/u onder de maximum toegelaten snelheid rijdt, is het wel prima. Vreemde redenering.

andre123 17:13
afbeelding van andre123

ik heb helemaal niet beweerd dat ik dat doe,mijn punt is alleen dat ik er kan inkomen dat iemand de limiet gebruikt om veilig te kunnen inhalen,niet om konstant te gebruiken

Adriaan 20:27
afbeelding van Adriaan

Ik zie het verschil tussen constant op de limiet rijden en maar eventjes op de limiet om iemand voorbij te steken toch ook niet hoor. "Jamaar meneer de politie rechter ik had enkel die ene keer te veel gedronken, dat is toch veel minder erg dan dat constant te doen..."
Daarbij als de wet het mij toe laat om op de limiet te rijden, waarom zou ik dat dan niet mogen, en een ander wel om "maar eventjes" voorbij te mogen steken?
Als ik tegengehouden word door een alcohol controle, en ik blaas net niet positief, ben ik toch goed bezig me dunkt, dat is nog altijd niet te veel hè. Hoe dicht je tegen de lijntjes wilt kleuren is uw eigen zaak en inschatting, zolang je er niet over gaat is er weinig aan de hand vind ik. Dan moet de wet maar veranderen hè...

andre123 16:52
afbeelding van andre123

ik kan uw redenatie wel volgen,maar wie steeds op de limiet gaat loopt vroeg of laat wel eens tegen de lamp.
kom dan ook niet klagen en steek de schuld niet op een ander,geen jamaar en gemor of geklaag
gewoon betalen.
wat mij betreft mogen ze de wet strikt toepassen,maar dan wel iedereen gelijk voor de wet

Adriaan 10:51
afbeelding van Adriaan

:D mij zal je nooit horen klagen of de schuld op iemand anders steken hoor :p Ik rij nu al een (hout vast houden) 4 jaar zonder boete, en op 14 jaar rijden heb ik nog maar 3 snelheidsovertredingen gehad, niet echt schandalig lijkt me. En die 3 keer dat ik dan gepakt was, is in een situatie zoals jij ze hierboven beschrijft, ik rij rustig, versnel eventjes om iemand voorbij te steken, en pats, met mijn geluk hing ik er aan. Nooit echt overdreven, maar jah, kijk, zo'n dingen gebeuren nu eenmaal. Ik rij daarbij veel constanter dan de meesten omdat ik zo goed als altijd (ook op wegen van 50 en 70) op cruise control rij. Meestal op de limiet, maar wel met een constante snelheid...

andre123 18:01
afbeelding van andre123

hier kan ik me perfect in vinden

Johan 20:20
afbeelding van Johan

Ik rijd cruise control 129 op de teller, wat dan op 123 komt, en dat flitst nooit, ik heb dan nog een kleine marge voor het sneller inhalen indien nodig, maar ik probeer dat nooit te gebruiken. In Nederland hou ik het op 140 waar 130 mag, dat is netjes 3000 rpm. Ik had 3 snelheidsovertredingen in België, ééntje in Polen, in een kleine 28 jaar, valt wel mee. In Duitsland, kan tijdens het weekend de cruise op 165 tellersnelheid, maar dan moet je ver kunnen kijken. Eerst probeerde ik eens een paar seconden cruise op 200 (hoogste cruise snelheid op mijn wagen), maar dat is absurd, zelfs in het weekend. Dat zou 4500 rpm zijn, terwijl de '73%-regel' van mijn benzine (optimale toerental), bij deze wagen op 3900 rpm ligt. In de week, in Duitsland is 145 een mooie snelheid tussen de steden in. Mijn vorige had geen cruise, maar haalde 8300 rpm, en 7600 op top van 240 km/u, Toyota Corolla 1.8, had 192 pk, precies een go cart. Nu rijd ik met een bus in vergelijking, Volvo s60. Je rijdt rustiger met een grotere wagen, louter psychologisch.

Robert Rombouts 17:01
afbeelding van Robert Rombouts

ik heb net een verkeersboete gekregen van op de snelweg.
deze zegt dat er 130km/h is gemeten maar deze is gecorigeerd naar 122km/h wat nogal bul***** is uiteraard heb ik net online dat formulier ingevult om deze te betwisten. juist wachten totad ik deze aankrijg om te tekenen en terug te sturen.

anon 20:15
afbeelding van anon

Wat ik me vooral afvraag is wat de regel is bij trajectcontrole.

Daar heb je technisch tenslotte weinig reden om tolerantie toe te passen. Zou dit echt graag weten.

Zelf rij ik op "minnelijke schikking" snelheid waar het kan. Wil hier geen zinloze discussie starten maar - 120 rijden als je om 10u savonds naar huis rijdt is belachelijk.

Maar - ik klaag dan ook niet over boetes.

Ik zou wel graag wat meer alcohol / drugs controles zien ipv snelheid, zou veel meer opleveren.

Janmetdepet 10:13
afbeelding van Janmetdepet

marge trajectcontrole: 6 km/u tot 100 km/u, erboven 6%

Uw reactie