Nederland wil emissieloos 2030 in

koeien-op-het-veld-met-windmolens

In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.

In Nederland zijn ze al langer strenger dan wij Belgen als het op autofiscaliteit aankomt. Denk maar aan de torenhoge bijtelling op exclusieve wagens, waardoor het in heel Nederland volrijdt met kleine voertuigen.

De tekst rond mobiliteit vangt aan met volgende woorden: "Een slim en duurzaam vervoerssysteem waarvan de delen naadloos op elkaar aansluiten. Zo willen we Nederland mobiel en bereikbaar houden. Nu de economie weer goed draait, is een extra investering in infrastructuur nodig en mogelijk om toenemende drukte op de weg, het spoor, het water en in de lucht te verminderen. Tegelijkertijd nemen we maatregelen om de belasting voor het klimaat, de luchtkwaliteit en de leefomgeving te beperken. Innovatie biedt daarbij enorme kansen. De technologische ontwikkeling biedt de mogelijkheid om uiteindelijk tot een meer geïntegreerd vervoerssysteem te komen dat steeds schoner wordt.'

Naast de belofte om enkel nog maar emissieloze en liefst elektrische auto's in de showroom te hebben staan, wil Nederland ook werk maken van zelfrijdende auto's. Daarbij willen onze noorderburen hun wegen tegen die tijd klaar maken om autonoom rijden toe te kunnen laten.

Nederland is niet het eerste land dat auto's op fossiele brandstoffen uit de etalages van autoverkopers bant, eerder stelde Noorwegen hetzelfde plan voor al willen zij dat doel al tegen 2025 halen. In Frankrijk beogen ze een emissievrije showroom tegen 2040.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 7 reacties

Tags

CO2

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
C. 17:45
afbeelding van C.

Eigenlijk niet te begrijpen dat hier in dit land in 2011 een 'propere' dieselauto nog met 15% overheidspremie gekocht kon worden. Wij hebben een serieuze inhaalbeweging nodig om zelfs maar de kneusjes van Europa bij te benen.

Mathieu 10:19
afbeelding van Mathieu

Ik vraag me gewoon af waarom Europa hierin altijd het voortouw moet nemen als er veel meer uitstotende landen blijven investeren in steenkool en andere vuiligheid.
Wij zullen er wel voor betalen.
En wat heeft iedereen met "emissieloos"? Die batterijen zijn even vervuilend, maar ja, dat gebeurt niet in onze achtertuin, dus is het geen probleem.
Denk dat waterstof misschien een betere en gezondere oplossing is.

andre123 09:51
afbeelding van andre123

uiteindelijk zal het wel waterstof worden zeker?MAAR DAN WEL OM EEN ELECTRISCHE MOTOR AAN TE DRIJVEN.........
batterijen vervuilend?just als ze met de schroothandelaar meegaan,maar daarvoor is hun restwaarde dan weer te hoog,dus zie ik niet zo snel gebeuren in tegenstelling tot de vele batterijen in smartfones bv.
die batterijen krijgen wel degelijk een mlieuvriendelijke oplossing ,info genoeg te vinden
waarom steeds blijven vitten op een technologie die nog met reuesprongen vooruitgaat terwijl anderen op hun limiet zitten en blijven vervuilen.
hoeveel doden en zieken heeft roet al op zijn geweten op 100jaar?

Mathieu 12:51
afbeelding van Mathieu

Het is niet mijn bedoeling om alles wat groen is, af te breken hoor.
Maar ik denk dat om elektrische wagens "echt groen" te maken (van ontginning van de materialen tot afbraak") er nog veel werk aan de winkel is. Ook is er naar alle waarschijnlijkheid niet voldoende Lithium op aarde om alles wagens te voorzien van zo'n batterij. En het grootste deel daarvan zit dan nog in Afghanistan.
Er zijn mogelijkheden met elektrische energie, maar er is nog veel werk, want ook deze grondstoffen zijn niet onuitputtelijk.
Ik ben niet tegen de vooruitgang hé. ;-) Maar heb wel liever dat er wereldwijd wat meer gedaan zou worden dan voor een groot stuk enkel Europa.

andre123 13:24
afbeelding van andre123

natuurlijk is er nog veel werk aan de winkel,maar er wordt tenminste aan gewerkt.
trouwens de grootste,tesla is bij mijn weten nog altijd amerikaans,nee ik rij niet met een tesla,maar het is wel onder hun druk dat iedereen ermee bezig is,ook chinezen koreanen enz,
ok lithium is beperkt,werd dat over aardolie 20 j geleden ook niet gezegd?misschien hebben we het over een tiental jaar zelfs niet meer nodig om te rijden.
iedere technologie heeft voor en tegenstanders,ik ben wel overtuigd van electriciteit in welke vorm zal de toekomst uitwijzen.

Krostif 14:05
afbeelding van Krostif

Informeer je eens voordat je breinloos alle aannames van marketingafdelingen aanneemt.
Nee er komt geen uitstoot uit de uitlaat van een Tesla of andere elektrische auto, maar wel uit de boot om de batterijen tot hier te krijgen, de kolencentrales waar je "groene" energie uitkomt. En dan spreken we niet eens over de schandalige situaties in de Nickelmijnen.

https://www.wired.com/2016/03/teslas-electric-cars-might-not-green-think/
http://www.dw.com/en/how-eco-friendly-are-electric-cars/a-19441437
https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/aug/24/nickel-mini...

En die recyclage is een klucht, nog geen enkel bedrijf breekt de batterij af tot de componenten, ze gebruiken ze een tweede keer in een minder efficiënte versie maar zelfs dit zal vroeg of laat verwerkt moeten worden.

Soit, huidige batterijtechnologie is zeker niet op punt om dit al op grote schaal te gaan uitrollen alsook wordt er nog niet slim genoeg omgegaan met welke energie gebruikt wordt om te laden. (slimme meters/ laders zouden een uitkomst kunnen bieden)
Persoonlijk hoop ik op ontwikkelingen op waterstofvlak, dat is pas een haalbare toekomst als we nu de opslag en creatie degelijk kunnen uitwerken.

Ron4u 23:21
afbeelding van Ron4u

Dat tesla hier vaak als voorbeeld voor de (nabije) toekomst wordt genoemd is toch echt wel een grap. Er is idd niet genoeg lithium om elk voertuig met een batterijrugzak van 400kg op te zadelen. Waterstof icm kleine batterij is gewoon veel efficienter. En waterstof kan je heel vervuilend aanmaken maar ook heel proper en duurzaam en dat kan met diesel en benzine nu eenmaal helemaal niet

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws