
Een Praagse rechtbank heeft geoordeeld dat Volkswagen en Skoda over de boeg moeten komen met zo'n 20,8 miljoen euro om een groep door dieselgate getroffen eigenaars te vergoeden. Het is de eerste keer in Europa dat zo'n vonnis wordt uitgesproken.
Safe Diesel, een belangengroep voor eigenaars van Volkswagens en Skoda's en die getroffen zijn door sjoemelsoftware, heeft haar slag thuis gehaald. Een Praagse rechtbank heeft namelijk geoordeeld dat Volkswagen en Skoda de 2.435 leden van de groep moet vergoeden voor de gevolgen van het dieselgateschandaal. Die schuldsom van 533 miljoen Tsjechische kronen (2,7 miljoen euro) zou er voor zorgen dat elk lid van de groep zo'n 8.500 euro in compensaties krijgt.
Na Amerika nu ook Europa?
De advocaat van de belangengroep, Frantisek Honsa, is alvast lovend over de uitspraak. Niet enkel wist Safe Diesel een compensatie af te dwingen die zowat gelijk is aan de compensatie die gedupeerden in de Verenigde Staten kregen, het schept ook een precedent in Europa. Want nergens in Europa legde een rechtbank al een compensatie op.

Volkswagen en Skoda, die het gebruik van de sjoemelsoftware niet ontkennen, gaan alvast in beroep. De merken oordelen namelijk dat de eigenaars van een auto met sjoemelsoftware geen schade hebben geleden. Daarenboven zegt Volkswagen dat het uitgesproken oordeel niet wettelijk is en dat het na een tweede oordeel nietig zal verklaard worden.
VW Group vreest Europese schadeclaim
Dat de VW Group in beroep gaat is geen verrassing. Sinds 2015 heeft de groep al zo'n 27 miljard euro aan boetes moeten betalen voor het gebruik van de sjoemelsoftwares in haar dieselmotoren. Geld dat de gigant met Skoda, Seat, Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley en Bugatti in de portefeuille had kunnen gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe modellen en technologieën.

Het concern zit dan ook diep in de ontwikkeling van een nieuwe generatie elektrische voertuigen om haar imago naar de buitenwereld te veranderen. Een fikse boete zou er echter voor zorgen dat het haar R&D-budget ziet verdampen waar het bij staat. Het tegenargument, van onder andere belangengroep Safe Diesel, is dat het enkel maar rechtvaardig is dat Europeanen dezelfde vergoeding krijgen als Amerikaanse eigenaars van een dieselwagen van de groep met sjoemelsoftware.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)-
Door andre123 3 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)-
Door Waxweazel 3 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 3 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 3 jaar geleden