Maandagse miserie: Yuji Ide, de slechtste Formule 1 piloot ooit

yuji ide super aguri honda

Maandagse motorsport miserie, of hoe enkele slechte beslissingen en ongelukkige omstandigheden meer dan ooit nare gevolgen kunnen hebben. Al lag het bij Yuji Ide eigenlijk niet aan de omstandigheden, maar eerder aan de man zelf.

Midden jaren 2000 wou het Japanse Super Aguri ook een zitje in de prestigieuze motorsport, al begon het al slecht. Op 1 november 2005, de uiterste inschrijvingsdatum voor het seizoen van 2006, werd het Japanse team geweigerd door de FIA. Ze beschikten immers niet over de 48 miljoen dollar borg, een vereiste voor elk nieuw F1-team. Toch bleef het team hun wagens verder klaarmaken en in januari deden ze een nieuw bod voor het seizoen dat enkele weken later al zou beginnen. Voor zo'n laat bod is de unanieme goedkeuring van alle teams nodig. Initieel was het Britse Midlands team (nu Force India) als enige tegen de deelname - uit vrees voor gedaalde televisie inkomsten - maar die lieten al snel hun protest vallen.

rookie

Aangezien Super Aguri een volledig Japanse line-up wou gingen ze voor dertigers Takuma Sato en Yuji Ide, beide piloten hadden immers al een paar overwinningen op hun palmares en dat - samen met hun nationaliteit - was voor Super Aguri reden genoeg. Zo werd Yuji Ide - 31 jaar, kersverse kampioen van All Japanese Endurance Racing Class 3 - in 2006 een van de rookies op de grid.

Zijn eerste race in Bahrein begon echter al niet schitterend, zo kwalificeerde hij als voorlaatste. Enkel Kimi Räikkönen deed het toen slechter, maar dat was omdat diens ophanging het begeven had. Yuji kwalificeerde zelfs bijna 3 seconden na zijn teamgenoot, Takuma Sato, en maar liefst 7 seconden na Michael Schumacher's polepositie. Uit onderstaande onboard-video begrijpen we al vlug wat er misliep, en prettig is het niet. Niet alleen begrijpt Yuji het concept rev-limiters niet, hij lijkt ook onmogelijk een rechte lijn te kunnen houden én heeft soms ook problemen om zijn stuur vast te houden (0:32).

Voor de vergelijking, en als eye-bleach, Schumacher's polepositie (bekijk op YoutubeDoubler:

Van kwaad...

De volgende race in Maleisië was al niet veel beter, want alweer kwalificeerde Yuji laatst. De race zelf moest hij ook opgeven na 33 rondes vanwege problemen met zijn gaspedaal. Ook de race daarna in Australië bracht niet veel soelaas, want Yuji draaide toen tijdens de kwalificaties een paar keer van de baan én hij kreeg bakken kritiek over zich voor het ophouden van Rubens Barichello. Aan het eind van de race kwam Yuji die keer wel over de finish, al was het als laatste, met drie ronden achterstand op winnaar Fernando Alonso (toen nog voor Renault). Heel het weekend werd eigenlijk gedomineerd door Yuji's spins, en het feit dat hij op een gegeven moment zelfs de wagen niet in achteruit kreeg.

Eigenlijk was helemaal niemand toen te spreken over hem, zoals onder andere blogger Duncan Stephen....

Session 1 was pretty exciting mostly because of Yuji Ide, who is surely the only person in the world who makes Takuma Sato look like a steady driver. Has Ide got his head stuck up his bum or something?

Maar ook teambaas van Super Aguri, Aguri Suzuki, bevestigde dat Yuji's zitje in het team niet veilig was als zijn resultaten niet snel gingen verbeteren.

...naar erger

De druppel die de emmer deed overlopen kwam er echter tijdens het daarop volgende raceweekend in Imola (Italië) tijdens de Grand Prix van San Marino, waar Yuji Ide - naar goede gewoonte - weer laatst kwalificeerde. (fun fact, met de 107% kwalificatieregel van tegenwoordig zou hij nooit hebben mogen starten) Op de racedag zelf in Imola sloeg het 'noodlot' echter al vlug toe toen de Japanner zich in bocht 1 heel simpel in de zijkant van Nederlander Christijan Albers boorde. Albers' wagen maakte enkele koprollen om vervolgens tegen de bandenmuur te vliegen, gelukkig genoeg was Albers zelf ongedeerd. Ide reed op zijn beurt gewoon door, liet zijn kapotte voorvleugel vervangen in de pits maar moest 23 ronden later het toch nog opgeven wegens een kapotte ophanging. Spijtig.

ingrijpen

Yuji Ide werd door dit incident niet alleen nog minder populair, hij werd ook voor de volgende Grand Prix ( die van Europa, op de Nürburgring) vervangen door ex-Renault testpiloot Franck Montagny. Zes dagen later, op 10 mei 2006, trok de FIA zelfs Yuji's superlicentie in wegens roekeloos rijgedrag, waardoor de Japanner niet meer kon meedoen in het seizoen van 2006. Tot aan hun ontbinding in 2008 bleef het Super Aguri-team proberen om Yuji terug in de sport te krijgen, tevergeefs. En misschien maar goed ook, voor er doden vielen.

Dat was trouwens de enigste keer in heel de geschiedenis van de Formule 1 dat er een superlicentie afgepakt is, wel een beetje iets om trots op te zijn, niet?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws